بخشش خطاها و اشتباهات همسر

بخشش خطاها و اشتباهات همسر
14 تیر 1403

 

بخشش خطاها و اشتباهات همسر

☘️به وقت زندگی زیبا زندگی کنیم☘️

 

وقتی شما چندین و چند سال با یک فرد زندگی می‌کنید قطعا همه روزهایتان رویایی و خوش نیست، زندگی با والدینتان هم همین بود، با وجود علاقه، احترام و وابستگی باز هم روزهایی وجود داشته است که با خانواده‌تان چالش داشته باشید. تصور کنید اگر تمام این چالش‌ها و بحران‌‌ها فراموش نمی‌شد، بخشیده نمی‌شد و روی هم تلنبار می‌شد رابطه شما و خانواده‌تان به کجا می‌رسید؟ آیا خانه شبیه به میدان جنگی که هر دو طرف دنبال نبرد و شکست دیگری هستند نمی‌شد؟ متاسفانه در زندگی زناشویی بخشش و گذشت کمتر از خانواده و زندگی با والدین است. اما چرا؟ شاید چون یک پای رابطه با والدین پدر و مادرمان هستند که اغلب گذشتشان در رابطه بیشتر از فرزند است اما آیا این یعنی در زندگی زناشویی ما باید مانند یک والد از همسرمان مراقبت کنیم و او را ببخشیم؟ قطعا خیر! زندگی زناشویی متفاوت از زندگی با والدین است و شیوه بخشش و گذشتش نیز متفاوت است. در این مقاله قصد داریم شیوه‌های اصولی بخشش از خطاها و اشتباهات همسر را بررسی کنیم.

 

بخشش 1

برای بخشش همسر چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

 

جنگ اول به از صلح آخر

زندگی مشترک نباید آزمون و خطایی باشد. نباید چندین بار دعوا کنید تا متوجه شوید همسرتان از چه چیزهایی ناراحت می‌شود! نباید چندین بار دل یکدیگر را بشکنید تا تازه متوجه شوید بایدها و نبایدهای همسرتان چیست! بنابراین قبل از اینکه راه و روش بخشش همسر را مطرح کنیم به شما توصیه می‌کنیم خط قرمزهای همسرتان را بشناسید و خودتان هم در مورد حد و حدودتان با او صحبت کنید. تا زمانی که ندانید چه چیزهایی او را ناراحت می‌کند ممکن است مدام به ناراحت کردن او ادامه دهید و او هم نامش را خطا و اشتباه بگذراد، برعکسش در مورد خود شما هم صدق می‌کند، شما ممکن است رفتارهایی که او ناخواسته انجام می‌دهد و ناراحتتان می‌کند به جای ناآگاهی پای اذیت و آزار عمدی‌اش بگذارید و از او دلخور شوید. پس قبل از هرچیز تکلیفتان باهم روشن شود! از روی ناآگاهی خطایی انجام داده است یا عمدا این کار را کرده است؟ بین این دو فرق بسیار است! صحبت‌های نگار از مراجعین ما را بخوانید تا در این مورد بیشتر آگاه شوید:” رضا از اینکه من از کارتش بدون اجازه خودش برای داداشم پول ریختم ناراحت شده بود، می‌گفت بحث پولش نیست بحث اینه که برای من احترامی قائل نبودی، من گفتم واقعا می‌دونستم انقدر ناراحت می‌شی بهت می‌گفتم ما که از این حرفا نداریم می‌گه نه چطور بعد ۳ سال نفهمیدی اینو”. نظر شما چیست آیا این یک بی احترامی است که باید بخشیده شود؟ یا تنها یک سوء تفاهم ساده از روی ناآگاهی این خانم؟ پس همیشه حتی شده یک درصد، به این فکر کنید که شاید همسرتان آگاه به رفتارش نبوده است.

 

صورت مساله چیست؟

درگیر چه چیزی هستید؟ از چه چیزی ناراحت هستید؟ کدام رفتار همسرتان کدام حرفش کدام کارش ناراحتتان کرده است؟ مطمئن هستید اصل موضوع درک شده است؟ قدم اول در بخشش همسرتان این است که بدانید دقیقا از چه چیزی ناراحت هستید و همین موضوع را عنوان کنید. همه ما انسان هستیم، گاهی دلمان پر است، گاهی حوصله نداریم، گاهی از جای دیگر ناراحت هستیم و … مراقب باشید این‌ها اثری روی اینکه خطای همسرتان را درست متوجه شده‌اید یا خیر نگذارد.

 

گذشته را پیش نکشید و روی موضوع متمرکز باشید

 

بخشش 2

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود بخشیدن خطای همسر سخت شود این است که همه چیز را باهم قاطی می‌کنیم و موارد حل نشده گذشته را نیز پیش می‌کشیم، قطعا بخشیدن یک موضوع آسان‌تر از بخشیدن چندین سال اشتباه است! اگر چنین چیزی در رباطه شما وجود دارد موضوع مقطعی نیست و با بخشش و فراموش کردن درست نمی‌شود، باید تمام گذشته را ریشه یابی و هر کدام سهم خطایتان را بشناسید و مسئولیت آن را بپذیرید. می‌دانیم که این روند یک ساعته و یک روزه حل نمی‌شود، زمان بر است و نیاز به بررسی با جزئیات دقیق دارد، پس برای حل چنین موضوعی عجله نکنید اما آنچه مهم است این است که در موضوع حال حاضر سایر مسائل را قاطی نکنید

 

بخشش به حرف ساده است! ما به عنوان یک روانشناس می‌دانیم بخشیدن خطاهای همسر کار راحتی نیست بنابراین هر دو نفر چه خطاکار چه آنکه باید ببخشد نیاز به فرصت دارند. شاید با خود بگویید فرد خطاکار به چه فرصتی نیاز دارد؟ خطا را او انجام داده است حالا باید چه فرصتی به او بدهیم؟ ما باید فرصت دهیم او اشتباهش را بپذیرد و برای پیدا کردن راه حل جبران فرصت داشته باشد وگرنه تنها به زبان می‌آورد که پشیمان است تا شما را راضی نگه دارد که اصلا کافی نیست! متاسفانه برخی افراد وقتی همسرشان خطایی انجام می‌دهد توقع دارند او سریع و بدون فاصله اقرار به اشتباهش کند و همان لحظه همه چیز را جبران کند! خودتان را گول نزنید! این کار اصل موضوع را حل نمی‌کند و همسرتان نیاز به فرصت دارد تا موضوع را هضم کند. از طرفی فردی که باید ببخشید نیز نیاز به فرصت جدی دارد! نمی‌توان از او توقع داشت ناگهان همه چیز را فراموش کند و رفتار عادی داشته باشد! او هم باید بتواند همه جوانب قضیه را در نظر بگیرد و در این مورد تصمیم بگیرد. پس چه همسر خطا کرده هسیتد چه همسر خطا دیده هر دو به یکدیگر فرصت دهید و عجله‌ای برای بخشش نداشته باشید! حل موضوع با بخشش متفاوت است و اصول خودش را دارد.

 

از این وضعیت سوء استفاده نکنید!

مساله دیگری که باید هنگام بخشش همسرتان در نظر داشته باشید این است که از آب گل آلود ماهی نگیرید! متاسفانه برخی از افراد بدشان نمی‌آید همسرشان همیشه مقصر باشد تا بتوانند او را کنترل کنند! حتی گره‌‌های کوچک زندگی‌شان را بزرگ جلوه می‌دهند و گاهی در نقش قربانی فرو می‌روند و همسرشان را یک ظالم یا قربانی کش جلوه می‌دهند! فرو رفتن در نقش قربانی یک شیوه زندگی است تا فرد خودش را در امان نگه دارد. اگر چنین رویکردی دارید باید هرچه سریع‌تر آن را ریشه‌یابی و برطرف کنید زیرا این موضوع فقط در مقابل همسرتان اجرا نمی‌شود و اگر رویکرد همیشگی‌تان باشد در همه ابعاد زندگی گریبان‌گیر شما خواهد بود و عواقب متفاوتی برای شما دارد.

 

هیجاناتتان را مدیریت کنید

خطا از جانب همسر، ریز یا درشتش فرد را آزرده خاطر می‌کند! هیجانات منفی که از این ماجرا به سراغتان می‌آید اگر مدیریت نشوند می‌توانند شما را وادار به رفتارهایی کنند که عواقبی بدتر از خطای همسرتان دامن گیرتان شود. صحبت‌های مرضیه از مراجعین ما را بخوانید:” وقتی فهمیدم به اون دختره پیامک زده دیگه نفهمیدم چی شد و چه کار کردم فقط هرچی قرص بود ریختم تو لیوان و خوردم، مامانم با شنیدن این خبر سکته کرد بنده خدا، خدا رو شکر الان سالمه ولی جون خودمو و مادرمو خدا بهمون برگردوند، خیلی پشیمونم خیلی”! این یک نمونه ساده از رفتارهای هیجانی بود که هر فردی بدون فکر می‌تواند انجام دهد! برای بخشیدن و تجزیه و تحلیل ماجرا عجله‌ای نداشه باشید، حال شما از همه چیز مهم‌تر است، قبل از هر کاری و هر اقدامی به حال خوب خودتان و مراقبت از خودتان بپردازید و نگذارید واکنش‌های هیجانی کنترل همه چیز را دست بگیرد.

 

پل‌های پشت سر را خراب نکنید

اگر همسرتان خطایی کرده است احتمال اینکه او را ببخشید و به زندگی‌تان ادامه دهید خیلی بیشتر از این است که همه چیز را تمام کنید! این را هم تحقیقات نشان داده است هم تجربه ما، اکثرا زن و شوهر بعد از خطاهای مختلف حتی خطاهای بزرگی مانند خیانت با یکدیگر ادامه می‌دهند، شاید این ادامه دادن فراز و نشیب‌هایی داشته باشد اما اگر اصولی به زندگی برگردند می‌توانند تنش‌ها را مدیریت کنند، یکی از اصول اصلی این بازگشت این است که تمام پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید، با فحش، زیر سوال بردن یکدیگر، توهین و تحقیر و رفتارهای هیجانی بازشگت را برای هر دویتان سخت می‌کنید. به این فکر کنید که شما قرار است باز هم با یکدیگر زندگی کنید، نباید حرمت‌ها را از بین ببرید!

 

هرگز فراموش نکنید که شما و همسرتان دشمن خونخوار یکدیگر نیستید، هر کدامتان در زندگی با وجود خطاهای مختلف خوبی‌هایی نیز دارید، خودتان را در نظر بگیرید آیا شما تا به حال خطایی در زندگی مرتکب نشده‌اید؟ قطعا اشتباهاتی داشته‌اید اما این بدان معنی است که شما سراسر بدی و سیاهی هستید؟ قطعا چنین قضاوتی منصفانه نیست! در مورد همسرتان نیز همین حکم صادق است، شما روزی او را انتخاب کرده‌اید و نمی‌توانید ادعا کنید یک شیطان را انتخاب کرده‌اید! حتما ویژگی‌های مثبتی داشته است که شما او را انتخاب کرده‌اید پس با دیدن خطاها  اشتباهاتش به کلی او را سیاه نبینید و خوبی‌هایش را پاک نکنید.

 

از کاه کوه نسازید

یک مثال اخلاقی قدیمی در روانشناسی وجود دارد که از شما یک سوال می‌پرسد، به نظر شما فردی که یک لیوان را شکسته بیشتر مقصر است یا فردی که یک سینی لیوان را شکسته است؟ شاید در نگاه اول بگویید فردی که یک سینی لیوان را شکسته است بیشتر تقصیر کار است، اما اگر فردی که یک لیوان را شکسته عمدا این کار را کرده باشد و فردی که یک سینی لیوان را شکسته سهوا و غیر عمد این کار را کرده باشد چه؟ نیت رفتارهای همسرتان خیلی مهم است، اگر او اشتباهی را سهوا و به غیر عمد انجام داده است از کاه کوه نسازید! خیلی از اشتباهات همسرتان تنها یک سوء تفاهم ساده است که می‌توانید آن را حل و فصل کنید. پس قبل از هر اقدامی سبک و سنگین کنید که اشتباه همسرتان چقدر می‌تواند قابل گذشت باشد!

 

همه زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار ندهید

 

بخشش 4

یکی از مشکلات بزرگ در روابطی که خطایی در آن رخ می‌دهد این است که همه چیز را باهم قاطی‌کنید، مثلا بر سر مسائل مالی اختلاف دارید اما رابطه جنسی‌تان را نیز قطع می‌کنید یا جای خوابتان را جدا می‌کنید! صحبت‌های رضا در این مورد را بخوانید:” من اشتباه کردم که وقتی پدر و مادرش خونه مون بودن دیر اومدم، با اینکه از قبل بهم گفته بود مهمون داریم اما من دیر اومدم، قبول دارم یه کم سهل انگاری کردم ولی واقعا بابتش از همشون معذرت‌خواهی کردم، اما بهار گفت از این به بعد کلا مهمون دعوت نمی‌کنم خونه، مادر منم که هفته بعد قرار بود بیاد خونه مون نیومد، یعنی بهار زنگ زد کنسل کرد کل این یه هفته هم شام تنها می‌خورد، می‌گفت این خونه حرمت نداره خونه‌ای که مهموناش حرمت نداشته باشن خودشم حرمت نداره! کلا یک هفته است خون منو به خاطر یه دیر اومدن توی شیشه کرده”. شاید رضا مقصر باشد اما لازم بود بهار همسرش همه زندگی را تلخ کند؟ بهتر نبود در مورد این دیر آمدن و حلش صحبت می‌کردند تا اینکه همه چیز را باهم قاطی کنند؟

 

مطمئن شوید مسئولیتش را پذیرفته

مهم ترین اصل بخشش این است که فرد خطاکار مسئولت اشتباهش را بپذیرد تا زمانی که او نپذیرد بخشش معنایی ندارد تنها پنهان کردن مشکلات است و بس! مطمئن شوید مسئولیت خطایش را پذیرفته است نه اینکه فقط به خاطر حل کردن ظاهری ماجرا لفظ ببخشید را بیاورد! برخی افراد با گریه، جیغ و داد، ناراحتی حتی تهدید و توهین همسرشان را مجبور می‌کنند بگوید ببخشید! با شنیدن این ببخشید آرام می‌شوند و دیگر به دنبال این نیستند که ببینند طرف مقابل آن خطا را جبران می‌کنند یا خیر! مانند کودکی که مادرش برای اینکه هوای شهربازی از سرش بیرون بیاید به او یک شکلات می‌دهد و کودک شهربازی را به کلی فراموش می کند، برخی افراد نیز با شنیدن یک ببخشید فراموش می‌کنند که این خطا باید پذیرفته شود و مسدولیتش را به عهده بگیرد و آن را جبران کند!

 

اگر خطا را تکرار کرد چه باید کرد؟

بخشش تا کجا و چقدر صحیح است؟ آیا همسر شما مدام اجازه دارد خطا کند و شما وظیفه دارید او را ببخشید؟ قطعا خیر! بخشش هم حد و اندازه خودش را دارد، اگر همسرتان مدام خطاهایش را تکرا کند چه باید بکنید؟ نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

همه چیز را به گردن نگیرید

گاهی افرادی که قصد دارند همسرشان را ببخشند فراموش می‌کنند خطاکار همسرشان است! او باید مسئولیت خطایش را بپذیرد و برای جبرانش تلاش کند! برخی افراد حتی این تلاش را برای فرد خطاکار به عهده می‌گیرند! مثلا شوهرشان بدون دلیل عصبانی شده و زنش را کتک زده، عذرخواهی کرده و قول داده دیگر تکرار نشود اما به نظر نمی‌آید پشیمان باشد، فقط چون خانمش سعی می کند چالشی پیش نیاید عصبانی نمی‌شود و او را کتک نمی‌زند! بادتان باشد اگر فرد خطاکار مسئولیت خطایش را نپذیرد بخشش شما فایده‌ای ندارد و مجدد خطایش تکرار خواهد شد!

 

بخشش حد و حدود دارد

چه چیزی را می‌بخشید؟ بخشش حد و حدود دارد و بابت خطاهایی انجام می‌شود که هرکسی ممکن است گرفتارش شود اما قرار نیست شما کتک خوردن مداومتان را ببخشید! قرار نیست اعتیاد همسرتان و بارها قول دادنش برای ترک کردن را ببخشید، پرخاشگری، بی‌احترامی، توهین، تحقیر، دروغگویی‌های پی در پی  و … مسائل جدی هستند که باید عمیقا مورد ارزیابی قرار گیرند و حل شوند. اگر گرفتار چنین مواردی هستید وظیفه ندارید ببخشید بلکه هر دو وظیفه دارید آن را ریشه یابی و برطرف کنید! بنابراین خط قرمزهای جدی برای بخشش داشته باشید.

 

اجازه دهید عواقبش را ببیند

اگر مدام همسرتان اشتباه کند و شما ببخشید این یک عادت در رابطه شما می‌شود! مهرداد مردی بود که بارها و بارها به هسمرش خیانت کرده بود و همسرش او را بخشیده بود، مهرداد هربار می‌خواست این خطا را تکرار کند دلش محکم به این بود که همسرش او را خواهید بخشید! یادتان باشد بخشش با نادیده گرفتن تفاوت‌های جدی دارد، نادیده گرفتن، انکار، سرکوب و فرار مشکل شما را تا ابد محکم و پابرجا نگاه می‌دارد! پس اجازه دهید همسرتان با عواقب اشتباهات جدی‌اش مواجه شود! منظور ما این نیست که خانه را به میدان جنگ تبدیل کنید و با او شروع به بگو مگو کنید و بترسانیدش! باید با گفتگوی بالغانه برای همسرتان توضیح دهید که تکرار این خطاها عواقبی دارد و آن عواقب را قاطعانه برایش توضیح دهید و پایش بمانید.

 

با خودتان رو راست باشید

در مورد بخشش همسرتان با خودتان روراست باشید! آیا او واقعا از کارها و رفتارهایش پشیمان است؟ آیا به رابطه و در چالش نینداختنش متعهد است؟ آیا برایش اهمیتی دارد که هیجانات و احساسات شما چقدر درگیر این خطاهاست؟ در برخی روابط یک طرفه همیشه یک نفر در حال باج دادن عاطفی است و دیگری از این فرصت استفاده می‌کند! اگر گرفتار چنین رابطه‌ای هستید موضوع دیگر بخشیدن و نبخشیدن شما نیست! موضوع رابطه‌ای است که باید اصلاح شود!

 

کمک تخصصی بگیرید

بخشش 5

بخشش موضوع پیچیده‌ای است! به راحتی متنی که خواندید اتفاق نمیفتد و هزار بالا و پایین مختلف دارد. شرایط رابطه شما و همسرتان این موضوع را منحصر به فرد می‌کند! شما باید با توجه به شناختی که از همسرتان ور ابطه‌تان دارید این موضوع را پیش ببرید و برای خودتان از قبل نسخه نپیچید! به همین دلیل بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

 

اشتراک گذاری:
مطالب مشابه
دیدگاه‌ها
امتیاز دهید:
0 از 5