مشاوره پیش از ازدواج چند جلسه هست و چه موضوعاتی در آن بررسی میشه؟

مشاوره پیش از ازدواج چند جلسه هست و چه موضوعاتی در آن بررسی میشه؟
13 تیر 1403

 

مشاوره پیش از ازدواج چند جلسه هست و چه موضوعاتی در آن بررسی میشه؟

 

☘️به وقت زندگی زیبا زندگی کنیم☘️

مشاوره پیش از ازدواج در حالت کلی شامل ۵ یا ۶ جلسه مشاوره است. ۱ یا ۲ جلسه اول به بررسی رابطه، مصاحبه‌های اولیه و تکالیف لازم برای شناخت بهتر اختصاص دارد. شما در این جلسات با معیارهای خودتان و طرف مقابل برای انتخاب همسر آشنا شده و متوجه می‌شوید چقدر با معیارهای همدیگر مطابقت دارید. ضمن اینکه آمادگی و پختگی هرکدام‌تان برای ازدواج بررسی می‌شود. سپس هر کدام از شما یک جلسه فردی دارید که در این جلسه هم توسط روان‌شناس ارزیابی می‌شوید و هم می‌توانید راحت‌تر به برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایتان بپردازید. در این بین تست‌های لازم نیز به شما ارائه می‌شود. در نهایت ۲ جلسه پایانی برای برای جمع‌بندی اطلاعات کسب شده، تفسیر تست‌ها، کمک به تصمیم‌گیری و در صورت نیاز مهارت‌آموزی اختصاص دارد. هرچند ممکن است برخی افراد بر اساس شرایط‌شان نیاز به دریافت جلسات بیشتر یا رفتن به سمت درمان‌های فردی یا زوج درمانی داشته باشند.

مشاور من کی هست و مدرک تحصیلیش چیه؟

مشاوران متخصص همیار عشق در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، فارغ التحصیل رشته روانشناسی و یا مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و مورد تایید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و سازمان بهزیستی کشور می‌باشند.← معرفی مشاوران همیار عشق

چطور می‌تونم از مشاور‌های همیار عشق مشاوره پیش از ازدواج بگیرم؟

از طریق روش‌های زیر به راحتی می‌توانید وقت مشاوره خود را رزرو  کنم

٠٢١٢٢٨٨٢٠٦٤

٠٢١٢٢٨٨٢٠٦٥

٠٩٣٩٢٤٠٩٢٤٤

09102409244

می‌تونم بصورت تلفنی و یا آنلاین مشاوره بگیرم؟

اگرچه مشاوره پیش از ازدواج بهتر است بصورت حضوری انجام شود با این حال در صورتی که دو نفر به دلیل محل زندگی‌شان یا دور بودن از هم، امکان دریافت جلسات حضوری نداشته باشند، این جلسات می‌توانند به صورت تلفنی (تماس کنفرانسی) یا آنلاین (از طریق تماس‌های تصویری و صوتی در واتساپ) انجام شود. همیار عشق برای برگزاری این جلسات از راه دور پروتکلی تنظیم کرده که تا حد امکان محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل غیرحضوری بودن جلسات برطرف شود و بتوانید بیشترین استفاده را از این جلسات ببرید.

آیا از خارج از کشور هم میتونم مشاوره پیش از ازدواج بگیرم؟

بله. یکی از مهم‌ترین موضوعات در زمینه دریافت خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای برای ایرانیانی که خارج از کشور هستند، پیدا کردن مشاوری است که هم زبان و هم فرهنگ آن‌ها باشد و در عین حال شرایط خاص مهاجران را درک کند. همیار عشق در ایجاد برنامه مشاوره پیش از ازدواج به این موضوع توجه کرده و امکان برگزاری این جلسات را به صورت تلفنی و آنلاین برای هم‌وطنان خارج از کشور فراهم کرده است. همچنین ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از طریق Paypal هزینه جلسه مشاوره خود را پرداخت کنند.

بهترین زمان برای مشاوره پیش از ازدواج کی هست؟

بهترین زمان برای مشاور پیش از ازدواج بعد از چند جلسه آشنایی و کسب شناخت کلی از طرف مقابل‌تان است، قبل از اینکه علاقه شدید یا وابستگی نسبت به طرف مقابل‌تان ایجاد شود. اما افرادی که رابطه آشنایی پیش از ازدواج به سر می‌برند هم قبل از تصمیم‌گیری نهایی در این مورد ضروری‌ است به مشاور مراجعه کنند چون معمولا در روابط آشنایی حتی اگر طولانی مدت هم باشد باز هم شناخت کافی و کاملی از طرف مقابل به دست نمی‌آید و مشاوره پیش از ازدواج کمک می‌کند تا احتمال خطا و اشتباه را به کمترین حد خود برسانید.

مشاوره پیش از ازدواج چقدر بهم کمک می­کنه که ازدواج بهتری داشته باشم؟

یک ازدواج خوب دو جز مهم دارد: ۱) انتخاب درست ۲) ساختن و حفظ رابطه سالم. مشاوره پیش از ازدواج با تمرکز روی این دو جز مهم مثل پیشگیری عمل می‌کند. یعنی با افزایش آگاهی و جلب توجه شما به تفاوت‌های فردی‌تان، ویژگی‌های طرف‌مقابل‌تان، حوزه‌های احتمالی مشکل و مهارت‌های مورد نیاز هرکدام‌تان، به شما کمک می‌کند در درجه اول انتخاب صحیحی داشته باشید، در ثانی بسیاری از مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن‌ها مواجه شوید را پیش بینی می‌کند و برایشان راه‌ حل ارائه می‌دهد.

حرف‌هایی که بطور خصوصی به مشاور میگم آیا به طرف مقابلم هم منتقل می‌کنه؟

رازداری یکی از اصلی‌ترین و اولیه‌ترین اصول مشاوره و روان‌شناسی است. منظور از رازداری این است که اطلاعاتی که مراجع در اختیار مشاور قرار می‌دهد، فقط بین خودشان دو نفر باید باقی بماند. در جلسات فردی این موضوع سرراست‌تر است اما در جلسات زوجی یا مشاوره‌های پیش از ازدواج، اصول رازداری تا حدی متفاوت‌تر می‌شود. در این شرایط مراجع یک نفر نیست، بلکه هم خانم و هم آقا هر دو مراجع هستند و جریان مشاوره باید به نفع هردوی آنها پیش برود. بنابراین مشاور گاهی نمی‌تواند موضوعی را بین آنها مخفی نگه دارد.

به طور کلی در جلسات مشاوره پیش از ازدواج، هر موضوعی که روی تصمیم‌گیری افراد اثر بگذارد، بین دو نفر راز محسوب نمی‌شود و مشاور نمی‌تواند چنین موضوعی را از یکی از آنها مخفی کند. مثلا اگر خانم به مشاور بگوید که قبلا یک نامزدی داشته که بهم خورده و بخواهد این موضوع از آقا مخفی بماند، مشاور نمی‌تواند درخواست او را اجابت کند. چون می‌داند به احتمال زیاد این این مسئله روی تصمیم‌گیری آقا اثر دارد و مخفی کردنش از او باعث اجحاف در حقش می‌شود. در اینجا مشاور شرایط را برای خانم توضیح می‌دهد و به او کمک می‌کند چطور به شیوه صحیحی مسئله را به آقا بگوید که کمترین آسیب ممکن را ایجاد کند.

آیا در جلسات مشاوره راجع موضوعات جنسی هم صحبت میشه؟

یکی از موضوعاتی که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج باید درباره آن صحبت شود، ترجیحات یا حتی فانتزی‌های جنسی افراد است. مشاور بر اساس شرایط و نوع رابطه دو نفر، ممکن است این موضوع را در جلسات دوتایی یا جلسات فردی مطرح می‌کند و دو نفر را راهنمایی می‌کند که چطور و در چه حدی درباره این موضوعات با هم یا در جلسات درمان صحبت کنند. در این حالت دو نفر قبل از ازدواج در شرایطی امن و به شکلی صحیح درباره این موضوع مهم با هم صحبت می‌کنند و نگرانی‌های احتمالی‌شان کم شود.

در مشاوره پیش از ازدواج چطوری آدم­‌ها همدیگرو بهتر می­شناسن؟

در مشاوره پیش از ازدواج مراجعین با پاسخ به سوالات مشاور و دریافت تکالیف به شناختی دست پیدا می­‌کنند، که در طول آشنایی معمولی به این دقت ایجاد نمی‌شود؛ چراکه دو نفر معمولا به دلیل بودن در بطن رابطه و درگیری با احساسات مختلف، به خیلی از مسائل توجه نمی‌کنند. گاهی مراجعین چندسال هست که همدیگر را می‌شناسند یا ارتباط خانوادگی دارند اما اصلاً به یکسری از سوالات و مسائل بالقوه در آینده فکر نکرد‌ه‌اند.

آیا مشاوره پیش از ازدواج را می‌توان یک طرفه هم انجام داد؟ اگر طرف مقابلم راضی نشه بیاد چی؟

مطمئنا وقتی یکی از دوطرف رضایت به شرکت در جلسات نداشته باشد که البته علت آن خیلی مهم است و حتما باید مورد بررسی قرار گیرد، روال مشاوره با آن دقتی که لازم است پیش نمی‌رود. با این حال برای شما می‌تواند همچنان مفید باشد، چون یاد می‌گیرید چطور شناخت مناسبی از خودتان و طرف مقابل‌تان به دست آورید، در انتخاب و تصمیم‌گیری به چه نکاتی بیشتر دقت کنید و مهارت‌های لازم برای کار کردن روی رابطه‌تان را بیاموزید. شما می­توانید ابتدا جلسات‌تان را به تنهایی شروع کنید، سپس با آموختن مهارت‌های لازم طرف مقابل را برای آمدن به جلسه مشاوره ترغیب کنید. ضمن اینکه معمولا وقتی یک طرف شروع به پیش رفتن با روال جلسات پیش از ازدواج می‌کند، طرف مقابل هم کم‌کم برای شرکت در جلسات راضی می‌شود.

مشاور می­تونه بگه ازدواج کنیم یا نه؟

خیر، مشاوره پیش از ازدواج به شما نمی‌گوید باید با هم ازدواج کنید یا نه. فقط به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند. درواقع با بررسی ویژگی‌های شخصیتی هرکدام از شما، خواسته‌هایتان از زندگی، هدف‌تان از ازدواج و شیوه‌ تصمیم‌گیری و حل اختلاف‌تان، اطلاعات ارزشمندی به شما می‌دهد که بهتر بتوانید خودتان، طرف مقابل‌تان و رابطه‌تان را بشناسید و بر اساس این اطلاعاتی که کسب می‌کنید، بهترین و درست‌ترین تصمیم را بگیرید‌.

اگر مشاور بگه ما مناسب هم نیستیم، باید چیکار کنم؟

مشاور به جای شما تصمیم نمی­گیرد، بلکه با بررسی ابعاد شخصیتی شما، احتمال وجود مشکل در زمینه‌های مختلف را یادآور می­شود و از شما برای حل مساله دعوت می­کند. درواقع مشاوره پیش از ازدواج شما را نسبت به حوزه‌های مشکلاتی که احتمالا در آینده با آنها روبه‌رو شوید آشنا می‌کند و بهتان کمک می‌کند مهارت‌هایی پیدا کنید که بتوانید این مشکلات را در آینده کمرنگ کنید. درواقع به شما در زمینه پیشگیری کمک می‌کند. هر چند در مواردی که حوزه‌های مشکل خیلی متعدد باشد یا تفاوت‌های شخصیتی شما خیلی زیاد باشد، در این زمینه به شما هشدارهایی می‌دهد.

در جلسات مشاوره چه تست‌های روانشناسی از ما گرفته میشه؟

تست­ها یکی از ابزارهای شناخت در دوره پیش از ازدواج است. زمانی که مصاحبه با افراد انجام می­شود، برای تکمیل آن از تست­‌هایی مانند:کتل، میلون،  ,MBTI MMPI، گلاسر و… بر اساس نیاز مراجع استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که تست‌ها به تنهایی و بدون بررسی و مصاحبه انجام شده توسط مشاور، تعیین نمی‌کند که آیا شما برای هم مناسب هستید یا نه. بلکه اطلاعات حاصل از تست‌ها حتما باید با اطلاعاتی که مشاور از شما در طول جلسات و از طریق مصاحبه به دست آورده ترکیب و تفسیر شود. در این صورت تست‌ها اطلاعات دقیقی به شما می‌دهند، شناخت شما را نسبت به خودتان و طرف مقابل‌تان افزایش می‌دهد و در نهایت به تصمیم‌گیری‌تان کمک می‌کند.

در مشاوره پیش از ازدواج اختلالات شخصیت کشف و معلوم میشه؟

یکی از زمان­هایی که مشاوره می­‌تواند به کشف اختلالات و یا مشکلات عمیق و ریشه­‌ای پی‌ببرد، در زمان پیش از ازدواج است. در این نوع مشاوره، مشکلات حال حاضر و بالقوه افراد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در جلسات مشاوره و از طریق تست‌های که مشاور از دو طرف می‌گیرد در صورتی که به وجود اختلال در یک یا هردو نفر مشکوک شود بررسی‌های بیشتر را انجام می‌دهد و در صورت لزوم مراجع را از وجود اختلال مطلع می‌کند.

از کجا بفهمیم طرف مقابل سلامت عاطفی و روانی برای ازدواج داره؟

زمانی می­توانید این مساله را متوجه شوید که توسط مشاور تمامی رفتارهای خودتان و طرف مقابل را آنالیز کنید. مشاور به شما کمک می‌کند کیفیت رابطه­تان را بسنجید، با ویژگی‌های شخصیتی و الگو‌های رفتاری طرف مقابل‌تان آشنا شوید و از واکنش­های طرف مقابل به سادگی عبور نکنید.

  مراحل ایجاد عشق

چطور می‌تونم به به وقت زندگی  اعتماد کنم؟

مشاوران و روانشناسان با تجربه مورد تایید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و دارای تجربه تخصصی در این زمینه می باشند

من انتخابم رو کردم، می‌ترسم مشاور بگه طرفم خوب نیست، چیکار کنم؟

همان‌طور که گفته شد مشاوره پیش از ازدواج برای شما تصمیم‌گیری نمی‌کند، فقط با بررسی احتمال خطر در رابطه شما، در آگاه‌­سازی­تان برای انتخاب درست قدم برمی‌­دارد. بهتر است به جای ترسیدن از واکنش مشاور، به اهمیت انتخاب در یک ازدواج موفق توجه بیشتری کنید و حتی اگر انتخاب‌تان را کرده‌اید، با شناخت بیشتری از یکدیگر و یادگرفتن راهکارهایی برای حل مشکلات‌تان، رابطه و ازدواج‌تان را تحکیم کنید.

معیارهای ازدواج سالم در مشاوره پیش از ازدواج چیه؟

از جمله معیارهای ازدواج سالم، داشتن سلامت روان در دختر و پسر است. در مشاوره پیش از ازدواج به صورت تفکیک شده و به دور از هرگونه قضاوتی، سلامت روان و ابعاد مختلف شخصیتی طرفین بررسی می­ شود. ضمن اینکه به معیارهای مهم دیگری از جمله سنی، تحصیلی و شغلی، مالی، سطح فرهنگی و اجتماعیِ خانواده‌ها و… توجه می‌شود.

آیا مشاور  فقط بهمون میگه به درد هم می‌خوریم یا به بهبود رابطه‌مون هم کمک میکنه؟

تمرکز اولیه مشاوره پیش از ازدواج روی این است که به شما کمک کند شناخت دقیق‌تر و اصولی‌تری از یکدیگر به دست آورید و تصمیم‌گیری صحیح‌تر و با اطمینان بیشتری داشته باشید. اما کار آن به همینجا ختم نمی‌شود. بخشی مهمی از مشاوره پیش از ازدواج بر مبنای آموزش است. یعنی بعد از اینکه حوزه‌های احتمالی مشکل در رابطه شما به دست آمد، مشاور مهارت‌های لازم برای پیشگیری و مدیریت این مشکلات را به شما آموزش می‌دهد و کمک‌تان می‌کند رابطه سالم‌تر و غنی‌تری داشته باشید.

مدت زمان آشنایی چقدر باید باشه؟

زمان دقیق و مشخصی برای مدت زمان لازم برای آشنایی نمی‌توان ارائه داد و با توجه به شرایط هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، اما نکته مهم این است که مدت آشنایی باید به اندازه‌ای باشد که دو نفر شناخت مناسبی از هم پیدا کنند و حتما به جایی برسند که اختلاف‌ نظرهایشان مشخص شود، چون شیوه‌های حل اختلاف و حل مسئله‌شان مشخص می‌شود.

من عاشق تفاوت‌­های طرف مقابلم شدم، ازدواج ما درسته؟

هیچ دوانسانی دقیقاً شبیه بهم هم نیستند. حتی افرادی که اشتراکات زیادی دارند، باز در برخی موارد متوجه تفاوت­ها و اختلاف‌نظرهای خود می‌شوند. مطمئنا بیشتر بودن شباهت‌های دونفر به پیشبرد رابطه و موفق بودن ازدواج کمک می‌کند، ولی گاهی تفاوت‌ها نیز باعث ایجاد جذابیت‌ها می‌شود. مهم این است که در مسائل اساسی دو نفر شباهت و تفاهم داشته باشند. ضمن اینکه نحوه درک و پذیرش این تفاوت­ها در رابطه بسیار مهم است.

سن مناسب برای ازدواج چندساله؟

این سوال بسیار کلی است. چرا که سن، یکی از عوامل موثر در ازدواج است نه تمام آن. بهترین سن برای ازدواج دختر و پسر سنی است که دو نفر پختگی لازم برای اداره زندگی مشترک و پذیرش مسئولیت داشته باشند. بهتر است برای بررسی بهتر و بیشتر سایر موارد، حتماً از مشاوره کمک بگیرید.

من از ازدواج می­ترسم، مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی بهم می­کنه؟

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که افراد می­گیرند. مطمئناً این تصمیم که منجر به تغییرات زیادی در روند زندگی شما می­شود، ترس هم دارد. پس بدانید این ترس طبیعی است. اما اگر بیش از اندازه این ترس را تجربه می­کنید، حتماً باید ریشه‌ه­ای ترس‌تان از ازدواج را حل کنید.

برای ازدواج دوم هم نیاز به مشاوره پیش از ازدواج هست؟

بله. اتفاقا برای ازدواج دوم بیشتر نیاز است. پس از جدایی و طلاق، افراد احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند. مهم است که قبل از تصمیم به ازدواج ابتدا با جدایی قبلی‌تان کنار آمده باشید. در این شرایط مشاوره پیش‌ از ازدواج کمک‌تان می‌کند علاوه بر شناخت صحیح طرف مقابل، سهم خودتان را در انتخاب همسر سابق و زندگی قبلی متوجه شوید و در ازدواج جدیدتان مرتکب اشتباهات مشابه نشوید.

مادر طرف مقابلم با ازدواج ما مخالفه، مشاور میتونه بهمون کنه؟

بله. در این جلسات ابتدا مشاور رابطه‌تان را بررسی می‌کند و تشخیص می‌دهد که آیا مخالفت مادر طرف مقابل‌تان با ازدواج و یا بطور کلی مخالفت خانواده‌ها منطقی است یا خیر و آیا لازم است تغییراتی در رابطه یا شرایط شما ایجاد شود؟ سپس راهکارهای لازم برای برطرف کردن این مخالفت را به شما ارائه می‌دهد و حتی ممکن است با دعوت خانواده‌ها به جلسات به کاهش این مخالفت‌ها کمک کند.

طرف مقابلم خیلی عصبیه، بعد از ازدواج بهتر میشه؟

ازدواج قرار نیست معجزه کند و عصبی بودن طرف مقابلتان را از بین ببرد! مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند به علت این عصبی بودن پی ببرید و مهارت‌هایی برای مدیریتش یاد بگیرید. یا حتی ممکن است با کمک مشاور به این نتیجه برسید که حل شدن این مشکل و مدیریت آن به راحتی امکان‌پذیر نیست.

عشقم همش به من شک داره، چطوری درستش کنم؟

فرایند اعتمادسازی در رابطه، از جمله مسائل مهمی است که باید پیش از ازدواج به درستی شکل بگیرد. مشاوره پیش از ازدواج به شما مهارت­هایی می­آموزد تا این مسیر اعتمادسازی را به درستی بسازید. در صورت وجود مشکلات جدی­‌تر در شک ایشان، باید در انتخاب خود تجدید نظر داشته باشید.

عشقم بلد نیست تو جمع درست صحبت کنه، بعد ازدواج بهتر میشه؟

ویژگی­های شخصیتی و همینطور مهارت­های مختلفی که افراد در طی سال­های زندگی خود می‌آموزند، نوع رفتارشان را در جمع مشخص می­کند. مشاور او را در این دو زمینه بررسی می‌کند و در صورت لزوم مهارت‌های لازم برای صحبت کردن صحیح در جمع را به او آموزش می‌دهد.

کسی که تو مدت آشنایی خیانت کنه، بعد از ازدواج درست میشه؟

خیانت، آن هم قبل از ازدواج و در مدت آشنایی موضوعی است که به سادگی نمی­توان از آن گذشت، این مساله یکی از زنگ خطرهای جدی رابطه است. اما اگر طرف مقابل شما اشتباه خود را پذیرفته و برای جبران آن اقدامات موثری انجام داده است، مشاور به شما کمک می‌کند چطور اعتماد را به رابطه خود برگردانید و از وقوع مجدد این اتفاق جلوگیری کنید.

اگر قبل از ازدواج اعتیادشو مخفی کنه، چیکار کنم؟

مشاوره پیش از ازدواج با راهکارهای خاص خودش این مسائل را بررسی می‌کند و به شما کمک می­کند تا شناخت بهتری از طرف مقابل برایتان ایجاد شود.

طرف مقابلم سابقه ترک موادمخدر داره، ازدواج باهاش درسته؟

سابقه مصرف مواد در یکی از دو طرف یک زنگ خطر برای انتخاب و ازدواج است و باید با دقت و احتیاط با آن برخورد کرد. مشاوره به شما کمک می‌کند با توجه کردن به مسائلی مانند علت اعتیاد، مدت زمان مصرف کننده بودن، نوع ماده مصرفی، مدت، انگیزه و شیوه ترک اعتیاد در فرد، اطلاعات مناسبی درباره احتمال مصرف مجدد، نحوه پیشگری از عود مجدد و در نهایت تصمیم‌گیری کسب کنید.

اگر تو دوران دوستی کتکم بزنه، میتونه بعد ازدواج تغییر کنه؟

یکی از زنگ خطرهای رابطه در دوران دوستی، آسیب­‌های روانی و فیزیکی است که دوطرف می‌بینند. کتک زدن موضوع جدی است بنابراین آن را به عنوان یک هشدار در نظر داشته باشید. شخصی که پیش از ازدواج قادر به کنترل خشم خود نباشد، با ازدواج معجزه­ای برایش اتفاق نخواهد افتاد، مگر اینکه خودش کاملا به وجود مشکل در رفتارش آگاه باشد، با کمک مشاور به ریشه‌های این موضوع پی ببرد و مهارت‌های لازم برای مدیریتش را در خلال جلسات مشاوره کسب کند.

با کسی که قبلاً رابطه دوستی و عاطفی عمیق داشته، ازدواج کنم؟

گذشته یک فرد تا زمانی که در رابطه با شما اثر منفی و مخربی نداشته باشد، مانع رابطه خوب نخواهد بود. اما اگر طرف مقابل هنوز درگیر سوگ رابطه قبلی یا در پی ارتباط با او است، بهتر است پیش از آسیب دیدن بیشتر، روی رابطه خود تجدیدنظر کنید یا قبل از تصمیم برای ازدواج زمان بیشتری به رابطه‌تان بدهید. اگر از این موضوع مطمئن نیستید، حتما از مشاور پیش از ازدواج کمک بگیرید.

اگر از نظر اعتقادی باهم خیلی تفاوت داشته باشیم، ازدواج ما درسته؟

تا زمانی که دونفر به اعتقادات هم احترام بگذارند و مهارت پذیرش تفاوت‌­ها را داشته باشند، مشکلی بوجود نمی­‌آید، اما در اغلب مواقع اعتقادات مذهبی بسیار متفاوت منجر به اختلاف­‌های زیادی می‌شود. ضمن اینکه نقش خانواده‌ها در این شرایط خیلی مهم است.

نگرانم بعد از ازدواج همسرم درآمدم رو ازم بگیره، چیکارکنم برای خودم نگه دارم؟

نگرانی درباره مدیریت مالی و نحوه تقسیم هزینه‌ها پس از ازدواج، یکی از مواردی است که باید پیش از ازدواج در مورد آن به تفاهم برسید. اگر قرار باشد درآمد شما صرفاً برای خودتان باشد، این مساله را باید مطرح کنید، اگر قرار بر تقسیم و توافق بر سر هزینه­ها باشد، در مورد نحوه هزینه کردن و میزان آن گفتگو کنید. یکی از مهارت‌های مهمی که در مشاوره پیش از ازدواج در صورت نیاز یاد می‌گیرید، مهارت مدیریت مالی است.

خانواده­‌ها چقدر در ازدواج موثرن؟

فرهنگ یعنی فضایی که یک فرد در آن رشد کرده و با آداب و رسوم و مسائل مختلف آشنا شده و خو گرفته است. بنابراین روی تک‌تک رفتارهای او موثر است. آن‌چه در زمینه تفاوت فرهنگی مهم است، میزان انعطاف‌پذیری افراد برای کنار آمدن با برخی شرایط و توانایی مذاکره برای برطرف کردن سوءتفاهم‌های حاصل از تفاوت‌های فرهنگی است. ضمن اینکه در مواردی که دو طرف تفاوت فرهنگی دارند باید بتوانند رابطه‌شان را با خانواده‌ها نیز به درستی مدیریت کنند.

تو دوره آشنایی خیلی خسیسه، بعد از ازدواج درست میشه؟

خساست و عدم پذیرش مسئولیت مالی نشانه خوبی نیست، هرچند لازم است منظور شما از خسیس بودن طرف مقابل‌تان بررسی شود. بهتر است برای بررسی بیشتر این حتما از مشاوره پیش از ازدواج، کمک کنید.

وفاداری یک نفر رو چطور میشه پیش از ازدواج ثابت کرد؟

وفادار بودن و تعهد به رابطه از جمله موارد مهمی است که در مشاوره پیش از ازدواج مورد بررسی قرار می‌گیرد. مطمئنا هیچکس نمی­گویند که وفادار نیست. مشاور با بررسی ویژگی‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری افراد و با پرسیدن سوالات غیرمستقیم، ذهن شما را درباره این موضوع باز می‌کند.

عشقم برای مادرش خیلی ارزش قائله، اونو تو اولویت میذاره و به من ترجیح میده، نگرانم بعد از ازدواج هم اینطور باشه؟

خانواده مبدأ بخش مهمی از هویت افراد را شکل می­دهند. وابستگی عشق شما به مادرش می­تواند هم نشانه خوب (داشتن رابطه مطلوب با مادر) و هم نشانه بد (عدم استقلال) باشد. پس بهتر است با مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج، میزان وابستگی ایشان و نیاز خودتان به توجه را متوجه شوید. ضمن اینکه مدیریت رابطه با خانواده‌ها مهارتی است یادگیری آن بسیار ضروری است و به بهبود رابطه شما در آینده و کاهش اختلافات در این زمینه کمک مهمی می‌کند.

  گرم کردن یک رابطه سرد شده (چطور رابطه‌مو با دوست پسرم گرم کنم؟)

با مشاوره پیش از ازدواج می‌تونم بفهمم طرف مقابلم به بلوغ‌های لازم برای ازدواج رسیده؟

 

افراد برای رسیدن به مرحله ازدواج، علاوه بر داشتن بلوغ جنسی، نیازمند رسیدن به بلوغ روانی، معنوی، اجتماعی، اقتصادی، هیجانی و… هستند، که خلاء هرکدام از این بلوغ­ها منجر به نارضایتی زوجین در ازدواج می­شود. بنابراین در مشاوره پیش از ازدواج هر دو نفر از این نظر بررسی می‌شوند.

ما با هم کلی مشکل داریم، مشاوره پیش از ازدواج کمکمون می‌کنه حلشون کنیم؟

مشاوره پیش از ازدواج با بررسی شما و رابطه‌تان، حوزه‌های مشکل و علت‌های ایجاد آن را مشخص می‌کند. سپس به شما مهارت‌هایی در زمینه مدیریت این مشکلات و کاهش آسیب آن‌ها آموزش می‌دهد. اگر مشکلات بین شما جدی‌تر باشد، شما را به سمت تصمیم‌گیری مجدد درباره رابطه یا زوج‌درمانی سوق می‌دهد.

سبک زندگی من خاصه، طرفم قبول نمی­کنه باهام بیاد مشاوره که تفاوت­‌هامونو بپذیریم، چیکار کنم؟

سبک زندگی افراد تا زمانی که به صورت فردی زندگی می­کنند مشکلی بوجود نمی­آورد اما وقتی صحبت از زندگی مشترک می­شود، از تاثیرات آن نمی­توانیم غافل شویم. بهتر است برای بررسی سبک زندگی شخصی‌تان که آن را خاص می­دانید، از مشاور کمک بگیرید. مشاوره هم مهارت‌هایی به شما یاد می‌دهد که بتوانید سبک زندگی‌تان را به زندگی زوجی نزدیک کنید و هم برای جلب تمایل طرف مقابل‌تان به شرکت در جلسات، حل مسئله می‌کند.

مشاوره قبل از ازدواج برای همه لازم است. مشاوره قبل از ازدواج به زوجین کمک می‌کند که خود را برای ازدواج و چالش‌ها، مزایا و قوانین آن آماده کنند. مشاوره‌ی ازدواج به افرادی که می‌خواهند پیمان زناشویی ببندند، کمک می‌کند تا مطمئن شوند که خود و عشقشان رابطه‌ای محکم، سالم و غیرمسموم را شکل داده‌اند که می‌تواند بنیان یک زندگی زناشویی پایدار و رضایت‌بخش باشد. مشاوران با به کارگیری روش‌های مختلف به شما کمک می‌کنند با شناخت بیشتری از خود و همسرتان به استقبال این تصمیم مهم زندگی بروید.

مشاوره ازدواج، فرصتی برای انتخابی آگاهانه و مطمئن

مشاوران روزانه با مراجعه ­کنندگان بسیاری روبرو هستند که به منظور تصمیم­‌گیری برای ازدواج به آن­ها مراجعه می‌­نمایند. این نشان می‌­دهد همه ما می­‌دانیم ازدواج تصمیمی نیست که سرسری گرفته شود بلکه باید در نهایت دقت و با دانش کافی با آن روبه‌رو شد. مشاورانی که در زمینه ازدواج تجربه و تخصص دارند می‌­توانند جوانان را درباره تمام زوایای مهم انتخاب همسر آگاه سازند تا فرد بتواند بهترین تصمیم را برای ساختن زندگی مشترک خود بگیرد. پس بهتر است در این باره بدون هیچ ابایی از کمک یک روانشناس آگاه استفاده کنیم زیرا انتخاب همسر، انتخابی است تا آخر عمر همراه ما می­‌ماند و بر تمام جوانب زندگیمان تأثیرگذار خواهد بود. مشاوران با به کارگیری روش‌­های مختلف از جمله استفاده از تست‌های تخصصی ازدواج، برای ارائه راهنمایی‌­های لازم به زوج‌های در شرف ازدواج آماده‌اند.

انواع مشاوره برای ازدواج به چه صورتی هستند؟

مشاوره تلفنی ازدواج

مشاوره آنلاین ازدواج

مشاوره حضوری ازدواج

خدمات مشاوره‌­ای برای کمک به زوج­‌های در شرف ازدواج در سه نوع زیر دسته‌­بندی می­‌شوند:

مشاوره حضوری ازدواج

 

در مشاوره حضوری ازدواج، هر دو طرف به مشاور مراجعه کرده و طی چند جلسه، به صورت جداگانه یا با هم (بنا بر صلاح‌دید مشاور) با روانشناس ملاقات می­‌کنند. طی این جلسات مشاوره با طرح سؤالات خاص به جمع ­آوری اطلاعات بیشتر درباره هر یک می­‌پردازد، به آن­ها کمک می­‌کند به شناخت بهتری نسبت به خود و شخص مقابل دست یابند و روش­‌های برخورد و رفتار مناسب در مواجهه با بحران­‌های زندگی و تعارضات زناشویی را به آن­ها آموزش‌­ها می­‌دهند. همچنین ممکن است طی این جلسات انجام یک سری تست­‌هایی که در تصمیم­‌گیری برای ازدواج و شناخت افراد می­‌توانند مؤثر واقع شوند، به زوج­‌ها پیشنهاد شود. تست‌­های ازدواج در انواع مختلفی وجود دارند مانند تست انگیزش، تست هارتمن یا تست تفاهم که مشهورتر از همه تست MBTI است.

مشاوره آنلاین ازدواج

اگر مراجعه حضوری به مشاور به هر دلیل (وضعیت اقتصلادی، فرهنگ خانواده­‌ها، مشغله زیاد و …) برای شما یا همسر آینده‌تان مقدور نیست می‌­توانید از خدمات اینترنتی مشاوره بهره ببرید. در این روش از مشاوره شما و همسرتان به صورت همزمان و یا جداگانه می‌­توانید به صورت آنلاین (از طریق چت یا برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی مختلف) با مشاور ازدواج در ارتباط باشید، سؤالات خود را مطرح کنید، به پرسش­‌های مشاور پاسخ دهید و در زمیانی کم و با صرف هزینه­‌ای متناسب از مشاوره نتیجه بگیرید.

مشاوره تلفنی ازدواج

مشاوره تلفنی ازدواج نیز مانند مشاوره آنلاین برای افرادی که جهت ملاقات حضوری با مشاور دچار مشکل­ هستند بسیار مناسب است. در این روش می­‌توانید به صورت تلفنی با مشاور در تماس بوده و اطلاعلاتی را که برای یک تصمیم­ گیری صحیح و آگاهی مناسب جهت شروع یک زندگی مشترک نیاز دارید، دریافت نمایید. همچنین اگر خجالتی هستید یا در برخورد با افراد غریبه دچار استرس می­‌شوید مشاوره تلفنی می‌­تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این شرایط می‌توانید بدون استرس و ترس درباره آن چه لازم است مشاور بداند بدون سانسور و در کمال صداقت پاسخگو باشد. مطمئناً همه ما می‌دانیم که مخفی کاری در جلسات مشاوره ازدواج یا بیان آن چه حقیقت ندارد شاید در لحظه تنها به دلیل شرم یا ترس باشد اما در آینده آرامش و شادی زندگی مشترک را تحت تأثیر قرا خواهد داد.

مزایایی که باعث می‌شود مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیریم چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج، با توجه به آمار بالا و مرعوب کننده طلاق، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید پیش از بستن پیوند زناشویی انجام دهید. در این راهنما با ۱۳ دلیلی آشنا می‌شوید که مطمئن هستیم آگاهی از آن‌ها شما را به مشاوره ترغیب خواهد کرد.

روبرو شدن با مشکلات

همسران آینده‌ای که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج حاضر می‌شوند، فرصت دارند درباره مشکلاتی بحث کنند که اکثر زوجین بر سر بحث درباره آنها کارشان به طلاق می‌کشد. مشاوره ازدواج به شما کمک می‌کند تا مسائل بحث‌برانگیز را قبل از آن که باعث مناقشه شوند، حل کنید و نظرها و باورهای همسر آینده‌تان را درباره این مسائل کشف کنید، به این ترتیب می‌توانید قبل از شروع زندگی خود درباره موضوعات مهم به توافق برسید. برای مثال می‌توانید درباره واکنش‌های خود به دخالت خانواده‌ی همسرتان صحبت کنید. اگر برای پرداختن به مشکلات جدی برنامه داشته باشید، مانع برافروخته شدن آتش نزاع‌های بعدی خواهید شد. در جلسه مشاوره به آن دسته از مشکلات اصلی پرداخته می‌شود که رابطه فعلی را نیز تحت الشعاع قرار داده است. اگر به مشکلات کوچک مجال خودنمایی بدهید، به بحث‌های آتشین و بزرگ تبدیل خواهند شد. مشاوره قبل از ازدواج کمک می‌کند که احساسات منفی را قبل از دامنه‌دار شدن فروبنشانید.

دانش، خرد و تجربه مشاور

صحبت کردن با فرد دلسوزی که پیش از این با مشکلات ما برخورد داشته است، غالباً بسیار آرامش‌بخش و مفید است. مشاور ازدواج مجربی که خود نیز این تجربه را پشت سر گذاشته باشد، می‌تواند تجربیات ارزشمندی را در اختیارتان بگذارد که فقط پس از ازدواج و تجربه‌ی زندگی متاهلی به دست می‌آید. دردو دل کردن با فردی که احساسات مشابهی را درباره خانواده و روابط تجربه کرده است، نیز راهگشا خواهد بود. افراد مسن‌تر و عاقل‌تر نیز می‌توانند برای یافتن همسری مناسب راهنمایی‌تان کنند. به این ترتیب می‌توانید با ذهنی باز و با آمادگی برای یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی تصمیم بگیرید. البته مجبور نیستید که چون عروس یا داماد کارهایی برخلاف میل شما انجام می‌دهد، نصایح فرد دیگری را قبول کنید و ازدواج‌تان را به هم بزنید، اما مطمئن باشید که اگر به توصیه‌های فردی که درک درستی از مشکلات احتمالی آینده دارد، گوش دهید، ضرر

همگی ما زوجی را می‌شناسیم که زندگی‌شان کامل و بی‌نقص به نظر می‌رسد. این زوج عاشق یکدیگرند، همیشه دوست دارند که کنار هم باشند و همواره در هر حالتی شاد و راضی به نظر می‌رسند. اما این ظاهر قضیه است، حتی این زوج غبطه‌برانگیز نیز هر از گاهی با هم دعوا می‌کنند و شاید حتی گاهی به جدایی فکر کنند. مشاوره قبل از ازدواج برای تمام زوجین، حتی آنهایی که ایده‌آل به نظر می‌رسند، مفید است. در واقع ممکن است زوج بی عیب و نقص ما از افرادی کمک گرفته باشند یا همسرانی را الگوی خود قرار داده باشند که ازدواج موفقی داشته‌اند. هیچ ازدواجی همیشه کامل یا بدون مشکل نیست، اما مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا مشکلات‌تان را پشت سر بگذارید و بیاموزید که چگونه عشق‌تان را در گذر از سختی‌ها زنده نگه دارید. مشاوره روش مصالحه کردن و به توافق رسیدن را به شما می‌آموزد تا بتوانید خوشبختی و دوام زندگی‌تان را تضمین کنید.

ارتباط موثر

ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ازدواج است. زمانی که زوجین دیگر به هم توجه نکنند و با هم حرف نزنند، این ازدواج در نهایت از هم متلاشی می‌شود. مشاور به شما یاد می‌دهد که چگونه شنونده خوبی باشید تا بتوانید نیازها و خواسته‌های همسرتان را متوجه شوید. اگر هر روز با یک نفر زیر یک سقف زندگی کنید، ممکن است وجود او و لطف‌هایش برایتان عادی شود، اما اگر ارتباط موثری با هم داشته باشید و عشق‌تان را ابراز کنید، رابطه‌ای را خلق می‌کنید که می‌تواند از بوته‌ی آزمون‌های مختلف روزگار سربلند بیرون بیاید.

مشاوره فرصت مناسبی را در اختیار زوجین قرار می‌دهد تا به روشی سالم و بدون آسیب زدن به رابطه خود با هم صحبت کنند و احساسات خود را بیان کنند. در مشاوره یاد می‌گیرید که سنجیده و صادقانه صحبت کنید و در موقع لزوم جلوی زبان تند و تیزتان را بگیرید. کنار هم نشستن و تعیین دستاوردهای مطلوب جلسه‌ی مشاوره فکر بسیار خوبی است که شما را در مسیر یک ارتباط موثر قرار می‌دهد.

بررسی مسائل مالی

بسیاری چنان هزینه‌های گزافی را برای جشن ازدواج خرج می‌کنند که مجبور می‌شوند، زندگی زناشویی را با کوله‌باری از قرض شروع کنند. مشاوره به شما کمک می‌کند تا بودجه خود را تعیین کنید و از وضعیت مالی، وام‌ها و حساب بانکی همسر آینده‌تان مطلع شوید. دست و پنجه نرم کردن مداوم با مشکلات مالی حتی سالم‌ترین روابط را نیز به نابودی می‌کشاند، بنابراین بهتر است وضعیت مالی خود را در جلسه مشاوره قبل از ازدواج تعیین کنید و تصمیم بگیرید که سهم هر یک در اداره این زندگی چقدر است. به این ترتیب پیشاپیش می‌دانید که پرداخت هزینه‌های جشن عروسی چه باری را بر شما تحمیل خواهد کرد و مسئولیت بازپرداخت این بدهی‌ها بر عهده چه کسی خواهد بود. اگر خانواده‌های‌تان نمی‌توانند برای پرداخت هزینه‌ها کمک‌تان کنند، بهتر است عاقلانه و متناسب با بودجه خود خرج کنید تا بعد درگیر بحث‌های بی‌پایان بر سر مسائل مالی نشوید. همین‌طور اگر بدانید که همسرتان چطور و برای چه چیزهایی پول خرج می‌کند، در آینده بحثی بر سر خساست و ولخرجی درنخواهد گرفت.

  اگر فکر کنین آدم مناسبی براتون وجود نداره، هیچ وقت پیداش نمیکنین!

کشف نکات جدید

جلسات مشاوره قبل از ازدواج فرصتی است برای تبادل نظر درباره مسائلی، مانند انتظارات و تجربیات ناخوشایند گذشته که معمولاً در گفتگوهای عادی مطرح نمی‌شود. ما غالباً فکر می‌کنیم که نامزدمان را به خوبی می‌شناسیم، اما ممکن است اطلاعی از سوءاستفاده‌های گذشته یا انتظار او از زندگی زناشویی نداشته باشیم. ارتباط و برخورد همسرتان با خانواده شما بر رفتار و تربیت فرزندان‌تان اثر می‌گذارد، بنابراین به روابط و مناسبات دیگر نیز توجه کنید و اگر همسر آینده‌تان سابقه مورد سوءاستفاده قرار گرفتن در دوران کودکی یا اوان جوانی را داشته است، بهتر است مشکلات بنیادی را با انجام مشاوره فردی برطرف کنید

رسیدن به نتایج و تصمیم‌های مثبت

صحبت کردن درباره موضوعات مهم و حساسی مانند پول، رابطه جنسی و فرزند باعث می‌شود که هیجان‌زده شوید. مشاور باتجربه مکالمه‌تان را به مسیر صحیح هدایت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که نامزدتان ناگهان از بحث منحرف شود. به این ترتیب می‌توانید بر روی بحث متمرکز شوید و به نتیجه برسید.

یادگیری یا تقویت مهارت‌های حل منازعه و اختلاف

چنانچه دلخوری‌ها و کدورت‌های جدی در گذشته داشته باشید، می‌دانید که معمولاً چگونه هنگام دعوا برخورد خواهید کرد، ساکت می‌مانید یا این که شروع به داد و فریاد می‌کنید. اگر با خودتان صادق باشید، امکان بهبود رابطه وجود دارد. مشاور به شما یاد می‌دهد که چطور خوب گوش کنید و چگونه به روشی موثر با هم ارتباط برقرار کنید، از همه مهم‌تر مشاور به شما می‌گوید که برای رسیدن به یک راه‌حل مناسب چه حرف‌هایی را باید بزنید یا نزنید.

تعیین زمانی منطقی برای برآورده شدن انتظارات مهم زندگی زناشویی

برای مثال اگر به این توافق برسید که تا دو سال دیگر به بچه‌دار شدن فکر نخواهید کرد، هر دو با آمادگی پیش خواهید رفت و مصمم بودن شما و تردید همسرتان باعث عصبی یا ناامید شدن‌تان نخواهد شد. همچنین مشاوره قبل از ازدواج کمک می‌کند تا درباره زمان مناسب خریدهای مهمی مانند خرید خانه نیز تصمیم بگیرید.

دوری از خشم و نفرت‌ خاموش و مسموم کننده

مشاوره ازدواج کمک می‌کند تا دل‌هایتان را از خشم و نفرتی که رابطه‌تان را مسموم ساخته است، پاک کنید. مشاور یاری‌تان می‌کند تا خشم خودتان را کنترل کنید و خودتان را از قید و بند خشم رها کنید تا این احساسات فروخفته در آینده آسیب جدی به ازدواج‌تان نزند.

غلبه بر ترس از ازدواج

ممکن است یک یا هر دو نفر شما فرزند طلاق باشید یا در خانواده‌ای بزرگ شده باشید که جرو بحث و دعوا در آن عادی بوده است. مشاوره قبل از ازدواج به شما آموزش می‌دهد که با گذشته خود از در آشتی درآیید و این چرخه باطل را بشکنید.

شناسایی بذرهای نهفته استرس در زندگی زناشویی

زمانی که مسائل را از دیدگاه یک فرد بی‌طرف باتجربه ببینید، متوجه می‌شوید که کدام رفتارهای و عادت‌ها را باید تعدیل کنید یا کاملاً کنار بگذارید. همچنین مشاور ازدواج به شما کمک می‌کند تا بر استرس و اضطراب‌تان غلبه کنید و سلامت ذهن و روح خود را به نحو موثرتری مدیریت کنید.

در جلسه مشاوره پیش از ازدواج چه اتفاقاتی می افتد؟

زمانی که برای اولین جلسه مشاوره ازدواج وقت می‌گیرید، معمولاً از شما سوالاتی کلی درباره‌ی پیشینه‌ی رابطه‌تان یا مشکلات و مسائل پیچیده‌ای که با آنها روبرو شده‌اید، پرسیده می‌شود. اغلب زوجین در مرحله مشاوره قبل از ازدواج، مشکلی درباره یک موضوع خاص ندارند، و صرفاً می‌خواهند که انتظارات خود از زندگی زناشویی و سبک زندگی را قبل از ازدواج به روشی منظم و نظام‌مند بررسی کنند. درک بهتر یکدیگر دلیل اصلی و متداول برای مشاوره پیش از ازدواج است. اگر تمایل دارید که درباره موضوع خاصی صحبت کنید، بهتر است خلاصه‌ای از اطلاعات مرتبط را هنگام گرفتن وقت مشاوره ارائه کنید. این کار ضروری نیست، اما مشاوران با داشتن چنین اطلاعاتی می‌توانند، وقت مشاوره را متناسب با موضوعات مدنظرتان با بهترین مشاور تنظیم کنند. از طرفی مشاور یا روانشناس نیز می‌تواند خود را برای جلسه اول آماده کند. فرایند گردآوری جزییات بیشتر درباره رابطه و پیشینه خانوادگی زوجین در جلسه اول مشاوره شروع می‌شود. هرچند تمام مشاوران پیشینه زوجین را به تفصیل و با جزییات کامل بررسی نمی‌کنند، اما مشاور یا روانشناس برای کمک گرفتن به زوجین به بعضی اطلاعات پایه نیاز دارد. مشاور سوالاتی را درباره روابط گذشته، از قبیل ازدواج‌های قبلی، از شما و نامزدتان می‌پرسد، از شما می‌خواهد که احساس خود را نسبت به ازدواج شرح دهید و اگر موضوع یا مشکل خاصی مدنظرتان است، آن را مطرح کنید. برخی مشاورین از مراجعان می‌خواهند که پرسشنامه‌ای را پر کنند که شامل سوالاتی درباره روابط گذشته، ارزش‌ها و باورهای بنیادی و دیگر موضوعات مرتبط می‌شود.

 

نتیجه مشاوره ازدواج

 

اما اگر مشاوره قبل از ازدواج باعث شود که مشکلات شما و نامزدتان از قبل هم بیشتر و دامنه‌دارتر شود، چکار باید بکنید؟ امکان به وجود آمدن مشکلات در مشاوره ازدواج وجود دارد، چرا که مشاوره همسران آینده را به فکر می‌اندازد و آنها را وادار می‌کند درباره‌ی مسائلی بحث کنند که قبلاً به آنها توجه نکرده بودند. شاید این ویژگی در نظر اول نقطه ضعف مشاوره ازدواج به شمار بیاید، اما چون باعث می‌شود که بحث‌ها و اختلافات قبل از ازدواج مطرح شود، نقطه قوت آن نیز محسوب می‌شود. مطمئناً با ما هم‌عقیده‌اید که پیشگیری کردن از برافروخته شدن آتش‌های جنگ و نزاع بهتر از سوختن در شعله‌های سوزان آن است. مشاوران با ارائه بهترین راهکارهای برای روبرو شدن با این چالش‌ها شما را یاری می‌کنند.

ممکن است ازدواج‌تان را به هم بزنید

چنانچه در خلال مشاوره ازدواج متوجه مشکلات و تناقضات مهمی بشوید، ممکن است این اختلاف‌ها در نهایت به به هم خوردن ازدواج منجر شود. قبول داریم که این شرایط ایده‌آل نیست، اما شما را از ازدواج با فرد نامناسب یا دلشکستگی بعد از طلاق نجات می‌دهد.

انتخاب مشاور نامناسب ممکن است مشکل ایجاد کند

مانند هر قشر دیگری در بین مشاوران ازدواج نیز خوب و بد و بهتر وجود دارد. اگر زوجی به مشاوری مراجعه کنند که در زمینه حل منازعات مهارت ندارد و حین مشاوره بحث بالا بگیرد و بحث به نزاع تبدیل شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ همان‌طور که چند ماشین مختلف را قبل از خریدن یکی امتحان می‌کنید، برای یافتن مشاور مجرب نیز باید تحقیق کنید تا مشاور نامناسبی انتخاب نکنید که ضررش بیشتر از نفعش باشد. مشاور ازدواج ماهر باید از تمام علل و مشکلات دامن زننده به طلاق آگاهی داشته باشد و بتواند در نهایت ظرافت و مهارت به این مسائل بپردازد.

تجربه‌ای موفق از مشاوره پیش از ازدواج با مشاورین

چند ماه بود که الهام و مهدی یکدیگر را می‌شناختند. هرچند خانواده آنها اختلاف فرهنگی فاحشی با هم داشتند، اما این دو جوان از صمیم قلب عاشق هم بودند و می‌خواستند با هم ازدواج کنند. ازآنجایی که الهام و حمید مدت زیادی نبود که همدیگر را می‌شناختند، دوستان‌شان به آنها پیشنهاد کردند که قبل از تصمیم‌گیری نهایی و متعهد شدن نسبت به همدیگر، چند جلسه با روانشناسان مشاوره قبل از ازدواج داشته باشند. مهدی و الهام در اولین جلسه مشاوره کمی مضطرب بودند. هر دو درباره خانواده‎های خود، توقعات و باورهای مذهبی خانواده‌هایشان صحبت کردند. هرچند مهدی خانواده الهام را می‌شناخت، اما وقتی دید که الهام تا چه حد به مراسم، اعتقادات و باورهای مذهبی خود پایبند است و می‌خواهد فرزندان خود را نیز بر طبق این اصول تربیت کند، متعجب شد. این مسائل و تفاوت ها برای مهدی نگران کننده بود. همچنین الهام و مهدی متوجه شدند که رویکرد آنها نسبت به مسائل اقتصادی کاملاً با هم متفاوت است و این اختلاف نظرها را آزاردهنده و ترسناک یافتند. مشاور به این نتیجه رسید که تفاوت‌های این زوج اساسی است، اما با استفاده از تکلیف‌ها و تمرین‌های ایفاء نقش سعی کرد تا این تفاوت‌ها را به نقاط قوتی تبدیل کند که می‌توانست رابطه این زوج عاشق را محکم‌تر کند. همچنین مشاور به الهام و مهدی کمک کرد تا با هم به توافق برسند و تصمیم بگیرند که هر یک تا چه حد حاضرند که از مواضع خود دور شوند. مشاور باتجربه به آنها کمک کرد تا مهارت‌های گوش دادن فعال را یاد بگیرند تا در آینده بتوانند راحت‌تر به توافق برسند و با هم سازش کنند. ایفای نقش، الگوگیری و تمرین‌های مختلف بین جلسات نیز باعث شد که منظور مشاور را بهتر در طول جلسات مشاوره متوجه شوند. همچنین مشاور به الهام و مهدی توصیه کرد که درباره شیوه تربیت مذهبی فرزندان خود به توافق روشن و آشکاری برسند. مهدی و الهام در ابتدا فکر کردند که این پیشنهاد غیرضروری و حتی اندکی احمقانه است، چون آنها در این مرحله اصلاً به بچه فکر نمی‌کردند. اما هر دو، به ویژه الهام پس از مدتی بحث به این نتیجه رسیدند که مسئله روش تربیت فرزندان و نقش مذهب در زندگی‌شان بسیار مهم است و این اختلاف نظر یکی از دلایل اصلی آنها برای مراجعه به مشاور ازدواج بوده است. توافق نظر درباره این موضوع بسیار دشوار بود و پیوندهای عاطفی و پیشینه خانوادگی بر آن اثر می‌گذاشت. بنابراین الهام و مهدی خوشحال بودند که مشاور را در کنار خود دارند تا در این راه سخت راهنماییشان کند. این زوج در نهایت پس از بحث‌های داغ و آتشین متوجه شدند که تربیت مذهبی فرزندان برای الهام بسیار مهم است و مهدی اهمیت چندانی به آن نمی‌دهد. مهدی در خلال این صحبت‌ها دریافت که اگر فرزندان خود را طبق سنت و اعتقادات خانوادگی الهام بزرگ کند، این تصمیم عواقبی را برای خود و خانواده‌اش خواهد داشت. مهدی  و الهام به کمک مشاور موفق شدند که نیازهای یکدیگر را به درستی و در کمال صداقت تشخیص دهند و با هم همدل و هم‌داستان شوند. به این ترتیب این زوج عاشق درباره وضعیت خودشان به توافق رسیدند و مهم‌تر این که از این توافق رضایت کامل داشتند.

ه باهم دارید تمرکز کنید و تا زمانی که این موضوع را برای خودتان حل نکرده اید اقدام به ازدواج نکنید. ازدواج یک انتخاب است که شما برایش تصمیم می گیرید و علاقه در آن نقش مهمی دارد. این تفکر که همیشه یک نفر بهتر از طرف مقابل من وجود دارد به رابطه سالم کمکی نمی کند و تا زمانی که مطمئن نشده اید ایده آل هایتان را می دانید همیشه یکی بهتر از دیگری می تواند وجود د اشته باشد.

: (با لفظ عامیانه) تو خیلی از شوهرت سطحت بالاتره و ممکنه در آینده به مشکل بخورید و غیره و این حرف ها روح و روان من رو بهم میریزه. من همسرم رو با چشم باز انتخاب کردم و این اولین باری نیست که به خاطر انتخاب ها سرزنش میشم اما واقعا اضطراب شدیدی من رو گرفته به حدی که بابت تمام دستاوردهام پشیمونم! چجوری از این اضطراب رها بشم من؟

شته است.

بهترین پیشنهاد برای شما مراجعه به مشاور پیش از ازدواج است تا بتوانید به طریق صحیح نحوه تعامل با یکدیگر را آموزش ببینید.

 

مقالات و سوالات متداول بیشتر را از قسمت مقاله ها جست و جو کنید.

 

 

 

اشتراک گذاری:
مطالب مشابه
دیدگاه‌ها
امتیاز دهید:
0 از 5