همسرم بهم خیانت کرده چکار کنم؟

همسرم بهم خیانت کرده چکار کنم؟
14 تیر 1403

 

☘️به وقت زندگی زیبا زندگی کنیم☘️

 

همسرم بهم خیانت کرده چکار کنم؟

روال جلسات مشاوره، بسته به اینکه همسرتان خیانت کرده باشد یا خودتان مرتکب خیانت شده باشید، متفاوت است. بطور کلی مشاور بعد از سنجش کیفیت رابطه زوج و ارزیابی حد و حدود خیانت، دلایل بروز خیانت را ریشه‌یابی می‌کند و کمک می‌کند با در نظر گرفتن عواقب، بتوانید برای ادامه رابطه یا تمام کردن آن تصمیم گیری کنید. در صورتی که به این نتیجه برسید که ادامه رابطه به صلاح‌تان است، مشاور راهکارهایی در اختیارتان قرار می‌دهد تا مشکلاتی که باعث بروز خیانت شده است را حل کنید و دوباره اعتماد بین‌تان را بازسازی کنید. در صورتیکه تمام کردن رابطه بهترین تصمیم باشد، مشاور کمک می‌کند تا با کمترین آسیب رابطه‌تان را تمام کنید و با جدایی کنار بیایید

 

خیانت یعنی چی و چه کارهایی خیانت محسوب می‌شوند؟

هرگونه رفتار عاطفی یا جنسی، که زن یا شوهر انجام دهند، آن را از همسرشان مخفی کنند و بدانند اگر او بفهمد ناراحت می‌شود، زیرمجموعه خیانت قرار می‌گیرد. برای اینکه با این مفهوم بیشتر آشنا شوید توصیه می کنیم ادامه این مطلب را حتما بخوانید.

 

همسرم با همکارش رابطه داره و میگه نمی‌خواد رابطه‌شو بهم بزنه، چکار  کنم  برگرده؟

مشاور دراین حالت ابتدا کیفیت رابطه شما را بررسی می‌­کند تا بداند علت جذب همسر شما به همکارش چه بوده است و به چه دلیل این رابطه ادامه پیدا کرده است. مهم‌ترین کمکی که مشاور به شما می‌­کند در این بخش سهم­‌یابی علت وقوع خیانت است. با کمک مشاور، تک تک این علت‌ها را شناسایی می‌کنید تا بتوانید همسرتان را دوباره جذب کنید و به زندگی مشترک‌تان برگردانید. البته پس از این بازگشت شما باید با کمک مشاور فرایند بخشش در رابطه آسیب دیده را بگذرانید و دوباره اعتماد میان‌تان را بازسازی کنید.

 

من متاهلم ولی با یک فرد دیگه در ارتباطم خیلی بهش وابسته شدم نمیدونم باید چکار کنم؟

مشاور بدون قضاوت کردن، علت گرایش شما به فرد دیگر را بررسی می‌کند. همچنین باید بررسی شود که آیا درحال حاضرهمسر شما از این خیانت مطلع است یا خیر؟ چرا که اگر متوجه شده باشد، باید برای اینکه همسرتان شما را ببخشد و دوباره به شما اعتماد کند، به کمک راهکارهایی که مشاور به شما آموزش می‌دهد، تلاش کنید. موضوع مهم دیگر علت تمایل شما به یک فرد دیگر به جز همسرتان است. مشاور بعد از اینکه علت تمایل به او را پیدا کرد راهکارهای مناسب را به شما آموزش می‌دهد تا این وابستگی را  کنار بگذارید و تمرکز‌تان را روی تقویت و غنی سازی زندگی مشترک خودتان بگذارید، البته اگر همسرتان همچنان مشتاق به زندگی باشد.

 

چطوری خیانت شوهرم رو به روش بیارم؟

زمانی‌که به خیانت همسرتان شک کردید  و یا حتی یقین پیدا کردید که او به شما خیانت می‌کند به هیچ وجه نباید شتابزده و احساسی، بدون در نظر گرفتن عواقب، کاری کنید. قبل از هر اقدامی حتما باید با مشاور صحبت کنید چون حتی اگر یقین هم داشته باشید که همسرتان خیانت کرده است باز هم احتمال خطا و اشتباه وجود دارد. مشاور با درنظر گرفتن شرایط موجود شما را راهنمایی‌ می‌کند که چطور راجع به این موضوع با همسرتان صحبت کنید. اینکه به استناد چه نشانه‌هایی همسرتان را متهم به خیانت می‌کنید، حد و حدود خیانتش چقدر بوده، کیفیت رابطه کنونی‌تان به چه صورت است، چند سال است که ازدواج کردید، قبلا سابقه خیانت وجود داشته یا خیر و … همه و همه عواملی هستند که باید درنظر گرفته شوند.

 

حتما بخوایند: نشانه‌های خیانت مرد

آیا باید به همسرم بگم که خیانت کردم؟

جواب این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد، اینکه حد و حدود خیانت‌ چقدر بوده، الان ادامه دارد یا خیر، ویژگی‌های شخصیتی همسرتان به چه صورت است و … . مشاور به شما کمک می‌کند ابتدا عواقب مطرح کردن و مطرح نکردن خیانت را بسنجید و با توجه به شرایط زندگی‌تان تصمیم بگیرید این موضوع را به همسرتان بگویید یا خیر.

همسرم در اینستاگرام عکس عشق سابق‌شو لایک می‌کنه آیا داره به من خیانت می‌کنه؟

در تعریف خیانت گفتیم هر رفتاری که فرد از همسرش مخفی کند و بداند که باعث ناراحتی همسرش می‌شود جزء خیانت محسوب می‌شود، اما صرفا اینکه همسرتان عکس عشق‌سابقش را لایک می‌کند نمی‌توان او را به خیانت متهم کرد. در تعریف خیانت نکته مهم این است که زن و شوهر بر سر چه موضوعاتی باهم توافق کرده‌اند و چه حد و مزرهایی را برای هم مشخص کرده‌اند، برای مثال اگر زن و شوهر باهم توافق کرده باشند که هر گونه ارتباطی با فردی که پیش از ازدواج با او رابطه عاطفی داشتند، جزء خط قرمزها بحساب می‌آید، لایک کردن یک زنگ خطر به حساب می‌آید و نیاز است این موضوع بیشتر بررسی شود.

 

حتما بخوایند: نشانه‌های خیانت زن

همسرم خیلی سرش تو گوشیه مشاور می‌تونه کمک کنه بفهمم داره خیانت میکنه یا نه؟

زمانی‌که با این شک به مشاور مراجعه می‌کنید، مشاوره پس از همدلی و آرام کردن‌تان، به شما کمک می‌کند بررسی دقیق‌تری نسبت به موضوع داشته باشید برای مثال چه تغییراتی در او باعث شک شما شده است؟ قبلا در طول روز چقدر همسرتان با موبایلش وقت صرف می‌کرد؟ رفتار همسرتان با شما در چند هفته گذشته تغییر کرده است یا خیر و ….. با توجه به پاسخ‌های شما مشاور کمک می‌کند بتوانید در مورد اینکه آیا همسرتان خیانت می‌کند یا خیر اطلاعات دقیق‌تری به دست بیاورید.

حتما بخوایند: خیانت اینترنتی زن و شوهر

احساس گناه می‌کنم که به شوهرم خیانت کردم مشاور می‌تونه کاری برام بکنه؟

احساس گناه، احساسی است که پس از خیانت فرد را به شدت آزار می‌دهد. مشاور به شما کمک می‌کند با این احساس گناه مواجه شوید و یک اقدام رفتاری مناسب برای جبران خیانتی که کرده‌­اید پیدا کنید. برای مثال مشاور از شما می‌پرسد برای جبران این احساس گناه چه کارهایی می‌توانید انجام دهید، سپس به شما کمک می‌کند متناسب با شرایط و سبک زندگی‌تان یک لیست از کارهایی که به کم شدن احساس عذاب وجدان کمک می‌کند تهیه کنید و برای انجام آنها برنامه ریزی کنید. مشاور در جلسات مشاوره، شیوه اجرا این اقدامات را هم بررسی می‌کند چون بسیاری از مراجعین در این طور مواقع با این نیت که خیانت‌شان را جبران کنند، کارهایی می‌کنند که بدتر به رابطه‌شان آسیب می‌رساند.

آیا حرف‌هایی که در جلسه مشاوره به مشاورم می‌گم رو ممکنه کسی بفهمه؟

یکی از اصول اولیه مشاور، رازداری و حفظ اسرار مراجع است که در همیار عشق این موضوع با حساسیت بالایی اجرا می‌شود. صحبت‌هایی شما در جلسه مشاوره به هیچ عنوان ضبط نمی‌شود و کسی به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا نخواهد کرد. بعد از جلسه مشاوره، مشاور اطلاعات مورد نیاز را در پرونده ثبت می‌کند و کسی به جز مشاور و سوپروایزر بخش مشاوره به پرونده شما دسترسی نخواهد داشت.

من با یه فرد متاهل در ارتباطم، می‌خوام  اونو به سمت خودم جذب کنم، مشاوره می‌تونه کمک کنه؟

مشاور در ابتدا، دلیلی که به این فرد متأهلی در ارتباط هستید را پیدا می­‌کند، عواقب این رابطه را برای شما بازگو می­‌کند و طرف مقابل نیز باید بررسی شود که به چه دلیلی نتوانسته است نسبت به زندگی مشترک خود متعهد باشد. البته خط قرمز اصول و پروتکل مشاوره، ارتباط  فرد مجرد با یک فرد متأهل است.

 

آیا کسی که یکبار خیانت کرده باز هم ممکنه خیانت کنه؟

به صورت قطع نمی­‌توان نظرداد. دلیل و عامل خیانت در افراد، متفاوت است برای مثال اگر خیانت بدلیل اختلال روانی اتفاق بیفتد تا زمانی‌که آن اختلال درمان نشود، امکان وقوع مجدد آن وجود دارد. اما خیانتی که بخاطر یک‌سری از مجموعه علت‌­ها، اتفاق بیفتد، بعد از بررسی و رفع آن علت‌ها، اعتماد بیشتری به شخص عهدشکن می‌­توان داشت که دیگر خیانت نکند.

 

  نشانه‌های خیانت مردان (شک داشتن به شوهر)

مشاوره چطور به من کمک می‌کنه که تصمیم بگیرم طلاق بگیرم یا بمونم؟

زمانیکه شریک زندگی‌تان به شما خیانت می‌کند اینکه بتوانید برای ادامه زندگی مشترک و یا طلاق تصمیم بگیرید، کار بسیار سختی است چون ذهن‌تان توانایی بررسی درست و منطقی اوضاع را از دست می‌دهد و سطح هیجانی‌تان بسیار بالا می‌رود. مشاور به شما کمک می‌کند سودها و زیان‌های هر تصمیم را برای خودتان لیست کنید و با توجه به شرایط زندگی‌تان بهترین تصمیم را بگیرید.

 

اگر بهش اعتماد کنم و مجدداً خیانت کرد، چی؟

این مسأله از جمله نگرانی­‌هایی است که فرد آسیب دیده در جلسه مشاوره و درطی فرایند بخشش با مشاور مطرح می‌کند. فراموش کردن خیانت، غیرممکن است، اما کمرنگ کردن و انتخاب برای اعتماد کردن مجدد کاملاً تحت کنترل شماست. بنابراین وقتی تصمیم می­‌گیرید در زندگی بمانید، مشاور به شما کمک می­‌کند وقتی دچارنگرانی‌­هایی از این دست شدید چطور رفتار کنید تا اذیت شوید.

 

پشیمونم بخاطر خیانتم چطور باید این اشتباهمو جبران کنم؟

قبل از هر چیزی باید بدانید جبران خیانت فرایند زمان‌بری است و بلافاصله با یک معذرت خواهی نباید انتظار داشته باشید که همسرتان شما را ببخشد. قدم اول برای جبران خیانت این است که رابطه‌تان را با نفر سوم بطور کامل قطع کنید. احتمالا در این زمان، وابستگی که بین شما ایجاد شده شرایط را برای‌تان سخت کند اما مشاور کمک می‌کند تا با پشت سر گذاشتن مراحل سوگ عاطفی، این وابستگی از بین برود. باید اعتماد همسرتان را دوباره بازسازی کنید، با کمک مشاور برای جلب دوباره اعتماد همسرتان یک سری اقدامات باید انجام دهید مثلا برای مدتی همسرتان هر موقع خواست گوشی‌تان را چک کند یا مثلا اگر همسرتان از اینکه شما دیر به خانه برمی‌گردید آشفته می‌شود باید برای مدتی زودتر به خانه بیایید. برای اینکه دوباره بتوانید اعتماد همسرتان را جلب کنید باید با او صادق باشید، نسبت به بعضی از واکنش‌های او که بخاطر آسیب‌های خیانت بوجود آمده است، صبر داشته باشید و آرامش‌تان را حفظ کنید تا به مرور دوباره رابطه‌تان به شرایط نرمال و پایدار برگردد.

 

حتما بخوایند: چطور خیانتم را جبران کنم؟

شوهرم بهم خیانت کرده پشیمونه ولی من دیگه نمی‌تونم بهش اعتماد کنم باید چکار کنم؟

این حس عدم اعتماد شما کاملا طبیعی است، خیانت همسرتان احساسات ناخوشایندی در شما بوجود آورده است و به اعتماد به نفس‌تان آسیب رسانده است الان طبیعی است که نخواهید دوباره به کسی که به شما خیانت کرده دوباره اعتماد کنید و شک وجودتان را فرا گرفته باشد. روانشناس به شما کمک می‌کند تا افکار و احساسات ناخوشایندی که بخاطر خیانت در شما بوجود آمده را بشناسید و به شیوه صحیحی بروز دهید. همچنین راهکارهایی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا با همکاری همسرتان بتوانید ریشه‌های بروز این خیانت را بشناسید و مشکلات‌تان را حل کنید و به مرور همسرتان را ببخشید و دوباره به او اعتماد کنید.

 

عشقم خیانت کرده، چیکار کنم مجداً بهش اعتماد کنم یا فراموشش کنم؟

در ابتدا باید مشخص کنیم انگیزه شما از برگشت به این ارتباط چیست؟ طول مدت رابطه شما چه میزان بوده است؟ خودتان متوجه این خیانت شدید یا او برایتان توضیح داد؟ سپس اگر بخواهید به رابطه برگردید، باید برای اینکه بتوانید طرف مقابل‌تان را ببخشید و دوباره به او اعتماد کنید با همراهی و همکاری او تلاش کنید. اگر با کمک راهنمایی‌های مشاور به این نتیجه رسیدید که ادامه رابطه به صلاح شما نیست مشاور به شما کمک می‌کند تا به شیوه درست رابطه‌تان را تمام کنید، کمک‌تان می‌کند با کمترین آسیب این ضربه عاطفی را پشت سر بگذارید.

 

حتما بخوایند: با خیانت دوست پسر چه کنیم؟

خیانت پیمان‌شکنی در ازدواج است. خیانت رابطه زناشویی را به تنش می‌کشد و آرامش را از زوجین سلب می‌کند. رابطه نامشروع باعث می‌شود که همسر خیانت دیده احساس تنهایی، ناامیدی و گیجی کند. خیانت همسر گاهی اوقات به پایان یافتن رابطه منجر می‌شود، اما گاهی زوجین تلاش می‌کنند که زندگی خود را نجات دهند. برخی ترجیح می‌دهند که برای زدودن اثر سم خیانت از زندگی زناشویی از مشاور کمک بگیرند تا بنیان رابطه‌شان قوی‌تر شود. مشاوره با افراد غیرمتخصص که دانش کافی درباره مسائل و مشکلات زوجین را ندارند در این شرایط می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند، با این وجود برای مدیریت شرایط­تان می‌­توانید از کمک یک مشاور متخصص در زمینه خانواده و زوجین مانند مشاورین باتجربه استفاده کنید.

 

مشاوران به شما کمک می کنند بهترین راه حل را درمقابل خیانت همسرتان در پیش بگیرید، گاهی پس از رخ دادن و کشف خیانت در رابطه یک زوج، تصمیم برای ادامه دادن به زندگی یا حفظ آن مهمترین مسئله به شمار می‌رود. زوج آسیب دیده که مورد خیانت همسرش قرار گرفته است نمی‌داند باید دوباره به شریک زندگی خود اعتماد کند و روابطشان را بهبود ببخشد یا دست از زندگی کنار چنین فردی بکشد. گاهی حتی فرد به دلیل مسائل فرهنگی و مالی یا به خاطر فرزندانش زندگی کنار همسر خود را می‌پذیرد ولی شاید تا آخر عمر با بددلی و بی‌اعتمادی به این زندگی ادامه دهد. به همین خاطر است که نقش مشاوره در حل مسائلی مانند خیانت در روابط بین زوجین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. مشاور به همسران کمک می‌کند احساسات واقعی خود را بدون سانسور با هم به اشتراک بگذارند و برای ادامه دادن به زندگی مشترک با دیدی همه جانبه به مسائل بنگرند تا در ادامه راه دچار بددلی و  سردرگمی نشوند.

 

خیانت برای افراد مختلف، تعاریف مختلفی نیز ممکن است داشته باشد

آنچه به نظر یک نفر خیانت می‌آید، ممکن است برای دیگری خیانت نباشد. شاید یک نفر دیدن فیلم پورنوگرافی را خیانت نداند، حال آن که دیگری دیدن این صحنه‌های مستهجن را مصداق بارز خیانت تلقی کند. خیانت کردن یکی از طرفین باعث می‌شود که دیگری احساس بی‌کفایتی و نقص کند. برخی خیانت را به عنوان برقراری رابطه‌ی جنسی خارج از زندگی زناشویی تعریف می‌کنند و صرف علاقه داشتن را خیانت محسوب نمی‌کنند. اما واقعیت این است که رابطه عاطفی خارج از ازدواج نیز می‌تواند زندگی زناشویی  را به خطر بیاندازد و حتی بیشتر از رابطه جسمی به ازدواج آسیب بزند. رابطه عاطفی با دیگری به این معنا است که همسر خیانت‌کار دیگر توجهی به رابطه زناشویی خود ندارد. بنابراین اگر زوجین انتظارات و توقعات خود از یکدیگر را زودتر مطرح کنند و دیدگاه‌های خود درباره وفاداری به همسر و تک‌همسری را با هم به اشتراک بگذارند، ممکن است بتوانند زندگی خود را نجات دهند و از جروبحث‌های آتی جلوگیری کنند.

 

انواع خیانت در رابطه زوجین چگونه است؟

خیانت زناشویی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

شیءگزینی و ترجیح دادن امور دیگر بر زندگی زناشویی: همسر در این نوع خیانت در انجام وظایف زناشویی خود اهمال می‌کند و توجه خود را معطوف به علاقه‌ای خارج از حوزه زندگی خانوادگی می‌کند. این علاقه ممکن است به شیفتگی و وسواس فکری تبدیل شود.

خیانت جنسی: یکی از زوجین اقدام به برقراری رابطه جنسی نامشروع می‌کند، البته معمولاً ارتباط عاطفی وجود ندارد و همسر خیانتکار به فرد جدید احساسی ندارد. مطالعات نشان داده است که مردان خیانت جنسی را سخت‌تر از زنان می‌بخشند. حال آن که زنان با رغبت بیشتری حاضر هستند شوهران خود را برای خیانت جنسی ببخشند، به شرط آن که عشق و علاقه نقشی در این رابطه جنسی نامشروع نداشته باشد.

رابطه مجازی: خیانت مجازی از راه چت و ارسال پیام‌های جنسی رخ می‌دهد. ممکن است خیانت مجازی هیچ‌گاه به دنیای واقعی راه نیابد و به نزدیکی جنسی نرسد. این نوع خیانت شامل دیدن فیلم‌های مستهجن نیز می‌شود. برخی رابطه مجازی و فکر کردن به خیانت را نوعی خیانت تلقی می‌کنند.

رابطه عاطفی: در این حالت یکی از زوجین به فرد دیگری به جز همسر خود علاقمند می‌شود. این فرد غالباً همان جنسیتی را دارد که برای همسر خیانتکار جذاب است. همسر خیانتکار ساعت‌ها با تلفن با این فرد حرف می‌زند یا با او چت می‌کند. خیانت عاطفی تاثیر مخربی بر رابطه زناشویی دارد. همسری که درگیر یک خیانت عاطفی شده است، مشکلات زندگی زناشویی خود را با فرد سومی که وارد زندگی‌اش شده، در میان می‌گذارد و دیگر همسرش را محرم خود نمی‌داند. خیانت عاطفی لزوماً همراه با خیانت جنسی نیست.

  روانشناسی زرد چیست و چرا باید از آن دوری کنید؟

خیانت ممکن است همراه با نزدیکی جنسی و عاطفی باشد، در این حالت با یک رابطه ثانویه مواجه هستیم. اکثر افراد رابطه ثانویه را مصداق بارز خیانت می‌دانند.

 

چرا خیانت اتفاق می‌افتد؟

 چطور بفهمم همسرم بهم خیانت نمیکنه؟

خیانت به هزار و یک دلیل اتفاق می‌افتد. رضایت نداشتن از رابطه زناشویی می‌تواند دلیل اصلی خیانت باشد. رابطه موفق به این معنا است که هر دو طرف احساس ثبات و امنیت می‌کنند. نزدیکی جنسی و عاطفی لازمه داشتن یک رابطه رضایت بخش است. کمبود در این حوزه‌ها رضایت همسران از یکدیگر را کاهش می‌دهد. عدم رضایت زمینه را برای خیانت آماده می‌کند. البته رابطه نامشروع همواره از عدم رضایت نشأت نمی‌گیرد. گاهی اوقات ناراحتی فردی عامل خیانت است و همسر خیانتکار برای تقویت اعتماد به نفس یا مهم نشان دادن خود پیمان ازدواج را زیر پا می‌گذارد. همچنین تمایل برای تجربه کردن یک رابطه جنسی جدید به خیانت منجر می‌شود. عده‌ای نیز به دلیل کمبود عاطفی دست به خیانت می‌زنند. از دلایل دیگر خیانت می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

 

به اتمام رساندن رابطه اصلی

اعتیاد جنسی

اجتناب از مشکلات فردی یا زناشویی

افسردگی

بعضی عوامل احتمال خیانت را افزایش می‌دهند

 

داده‌های گردآوری شده نشان می‌دهد که بعضی عوامل احتمال خیانت را افزایش می‌دهد. عامل‌های خطر خیانت عبارت است از:

مرد بودن: احتمال خیانت مردان ۸۰ % بیشتر از زنان است.

زندگی در شهرهای بزرگ: شهرنشینی احتمال خیانت را ۵۰ % افزایش می‌دهد.

جوان بودن: موارد خیانت در بازه سنی ۳۰ ـ ۱۸ سال دو برابر بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است. برای افراد بالای ۵۰ سال موارد خیانت کمتری گزارش شده است.

به خاطر داشته باشید که این عامل‌ها صرفاً نتایج مطالعات انجام شده است. قرارگیری فرد در طبقه‌بندی‌های فوق، دلیل خیانت او نیست. اگر نگران خیانت کردن همسرتان هستید، احتمال خیانت را با توجه به شرایط زندگی خود بسنجید. هر فردی ممکن است مرتکب خیانت شود.

 

تاثیر خیانت بر روی همسر وفادار

خیانت زندگی هر دو طرف را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد و حتی دامنه آسیب آن به افراد دیگر، مانند فرزندان نیز می‌رسد. خیانت همسر عوارض شدیدی دارد. نتایج یک پژوهش حاکی از آن است که مورد خیانت واقع شدن سلامت جسم و روان را به مخاطره می‌اندازد. همسرانی که به آنها خیانت شده است، ممکن است عوارض زیر را تجربه کنند:

 

اضطراب

افسردگی

افزایش اضطراب و اندوه

اعتماد به نفس و عزت نفس پایین

احساس شرم یا سرزنش کردن خود

عصبانیت

استرس پس از سانحه (PTSD)

کاهش بازدهی در محل کار

همچنین احتمال بروز رفتارهای پرخطر از سوی افرادی که مورد خیانت قرار می‌گیرند، بیشتر است. این رفتارها شامل رابطه جنسی پرخطر یا برقراری رابطه جنسی تحت تاثیر مواد می‌شود. افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر نیز یکی از این رفتارهای پرخطر است. پرخوری، کم غذا خوردن و افراط در ورزش کردن نیز از عوارض خیانت دیدن محسوب می‌شود. اگر همسرتان به شما خیانت کرده است، استفاده از مشاوره زوجین و کمک گرفتن از روانشناسان می‌تواند به شما کمک کند. همسرانی که می‌خواهند زندگی خود را پس از خیانت نجات دهند، می‌توانند برای داشتن یک رابطه توام با اعتماد و احترام از مشاور کمک بگیرند.

 

تاثیر خیانت بر همسر گناهکار

مسلماً همسر خیانت‌پیشه نیز باید عواقب خیانت خود را تحمل کند. رابطه نامشروع گاهی اوقات مدتی طولانی به درازا می‌انجامد و سال‌ها یا حتی ده‌ها سال مخفی می‌ماند. این خیانت تاثیر عاطفی و روحی شدیدی بر فرد گناهکار می‌گذارد. همسران خیانت‌کار باید افسردگی یا اضطراب شدیدی را تحمل کنند و احساس گناه مانند خوره روح آنها را می‌خورد. احساس گیر افتادن در تله و بدون یار و باور بودن نیز همواره همسر بی‌وفا را رنج می‌دهد. تغییر موقعیت به نظرشان دشوار یا غیرممکن می‌آید، در نتیجه رابطه نامشروع را باز هم ادامه می‌دهند. هرچه رابطه طولانی‌تر شود، فشار ناشی از آن نیز بیشتر می‌شود. اما ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند و خیانت سرانجام روزی برملا می‌شود. ترس یا مقاومت در برابر فاش کردن اسرار خیانت در درازمدت به هر دو طرف آسیب می‌زند.

 

درباره خیانت‌هایی که تکرار می‌شوند چه می‌توان گفت؟

زمانی که خیانت‌ بارها تکرار می‌شود، مسلماً مشکلاتی وجود دارد. در این خصوص سوالاتی مانند موارد زیر به ذهن خطور می‌کند:

آیا خیانت اول دلایلی داشته است که هیچ گاه برای رفع آنها اقدام نشده است؟

چگونه با خیانت اول برخورد شده است؟

آیا همسر گناهکار واقعاً از صمیم قلب پشیمان بوده است؟

آیا همسر خائن به تقصیر خود اعتراف کرده است؟

آیا طرف مقابل احساسات و واکنش خود و همسرش را تایید کرده است؟

این مشکلات مسکوت مانده زمینه را برای خیانت بیشتر آماده می‌کند. تکرار خیانت غالباً پی‌آمد اعتیاد جنسی است، همسر خیانتکار نه به دلیل وجود مشکل در رابطه زناشویی، که صرفاً به دلیل وسواس عملی دست به خیانت می‌زند. همسرانی که چندین خیانت زندگیشان را برآشفته می‌کند، باید به بررسی عامل‌های قبل و بعد از خیانت بپردازند و رفتارها، ارتباط و عواطف بروز یافته را مدنظر قرار دهند. به زوجین توصیه می‌شود که به نقش یکدیگر در دوران قبل و بعد از خیانت توجه کنند و درباره احساس گناه، شرمساری و آزردگی خود صادق باشند. بنیان خانواده پس از پشت سر گذاشتن زلزله‌ی خیانت باید به درستی ترمیم و تحکیم شود تا خیانت‌های آتی آن را به ویرانی نکشد. شک مداوم یا احساس بی‌ثباتی برای رابطه زناشویی مانند سم مهلک و کشنده است.(اگر میخواهید بدانید بعد از خیانت چطور باید زندگی مشترک خود را ترمیم کنید می‌توانید مقاله ترمیم رابطه بعد از خیانت را مطالعه کنید.)

 

از مشاور کمک بگیرید

روانشناسان با ارائه مشاوره زناشویی به بسیاری از جوانب خیانت و اثرات آن بر زندگی زناشویی و زوجین می‌پردازند. مشاوره راهکار مهمی برای کمک به پذیرش و درک خیانت است، همچنین مشاور زوجین را در مسیر رشد و بهبود رابطه راهنمایی می‌کند تا بتوانند پیوند زناشویی‌شان را تقویت کنند، دوباره به هم اعتماد کنند و راه ارتباط برقرار کردن با هم را یاد بگیرند. اکثر رابطه‌هایی که خیانت آنها را متزلزل کرده است، دوباره جان می‌گیرند و زوجین در این فرصت دوباره واقع‌بین‌تر می‌شوند و به درک عمیق‌تری از یکدیگر دست می‌یابند. مشاوره خانواده راهکاری مطمئن برای کمک به افرادی است که به تازگی متوجه خیانت همسر خود شده‌اند و برای جلوگیری از شوک و اضطراب پس از این کشف ناراحت کننده مفید است. مشاوره محیطی امن و کنترل شده را فراهم می‌کند تا همسران در چنین محیطی بتوانند:

به طور عقلانی درباره اتفاقات فکر کنند.

سوال و جوابی صادقانه داشته باشند.

احساسات دردناکی مانند خشم و تنفر را به تدریج و به روشی معقول مدیریت کنند.

آسیب و صدمه‌ای را که به همسرشان تحمیل کرده‌اند، درک کنند یا به نحوی مناسب برای این آسیب اندوهگین شوند.

کمک گرفتن از  مشاوره خانواده به شما کمک می‌کند ریشه مشکلاتتان تا پیدا کنید!

یکی از جنبه‌های مهم مشاوره خانواده با روانشناسان، روش خاصی است که مشاوران برای پرداختن به مشکلات درازمدت ریشه‌ای زمینه‌ساز خیانت به کار می‌گیرند. این روش آگاهی و درک طرفین از دلیل خیانت را افزایش می‌دهد و روشی را برای پیشگیری از خیانت دوباره در آینده ارائه می‌دهد. مشاور به زوجین کمک می‌کند تا با بررسی صادقانه‌ی نقاط قوت و ضعف خود، ماهیت رابطه‌شان را تشخیص دهند. به این ترتیب الگوهای ناسالمی، مانند هم‌وابستگی یا سوءاستفاده عاطفی مشخص می‌شود که در روند مشاوره و درمان به آن‌ها پرداخته می‌شود.

 

مشاورین برای کنار آمدن با خیانت همسر و حل مسائل، راهکارهایی را برای شما پیشنهاد می‌دهند

هنگامی که با خیانت مواجه می‌شوید، می‌توانید با انجام راهکارهای زیر همراه با مشاوره به تدریج نیرو و روحیه از دست رفته خود را بازیابید و دوباره درباره بازسازی زندگی خود تصمیم بگیرید.

  رابطه احساسی و جنسی با زن برادر (زنم با برادرم در ارتباطه، چیکار کنم؟)

به احساساتتان مجال بروز بدهید

همسرتان در حقتان بی‌احترامی کرده است، بنابراین مطمئن باشید که تلاش برای بخشش عجولانه به نتیجه نخواهد رسید. خیانت معمولاً معادل از دست دادن در نظر گرفته می‌شود. هر چقدر هم که از حرکت در یک مسیر جدید می‌ترسید، هیچ‌گاه سعی نکنید که مراحل اندوه را شتابزده پشت سر بگذارید.

روش سالمی را برای فاصله گرفتن از این موقعیت پیدا کنید

اگر لازم می‌دانید که از خیانت فاصله بگیرید، این کار را انجام دهید. اگر لازم است که خودتان را به نحوی دلداری بدهید و آرام کنید، مضایقه نکنید. در این شرایط بیشتر از هر وقت دیگری محتاج مراقبت از خودتان هستید.

خود را بیشتر از حد واقعی، قربانی فرض نکنید

شکی نیست که همسرتان به شکل غیرقابل باوری در حق شما ظلم کرده است، اما اگر خودتان را یک موجود بدبخت فلک‌زده بدانید که هیچ کاری از دستش برنمی‌آید، در این باتلاق گیر خواهید کرد.

مراقب باشید که با چه کسی درباره خیانت صحبت می‌کنید

برخی از افرادی که با آنها دردودل می‌کنید، احساسات شما را نادیده می‌گیرند و طرف دشمنتان را می‌گیرند، بنابراین چنین افرادی نمی‌توانند محرم اسرار شما باشند. اما افرادی هم که اجازه می‌دهند در دریای غم و اندوه خود غرق شوید، برای مشورت مناسب نیستند. اگر خانواده و دوستان‌تان بی‌طرف نیستند، یافتن یک مشاور باتجربه بهترین انتخاب است.

یک گذشته ایده‌آل برای خود خلق نکنید

بپذیرید که مشکلاتی در رابطه‌تان وجود داشته است. خیانت غالباً نتیجه خودداری از مناقشه است، به عبارت دیگر همسر خائن و احتمالاً خیانت دیده احساسات عمیقی داشته‌اند که آن‌ها را با هم به اشتراک نگذاشته‌اند. مسلماً این فاصله عاطفی فرسنگ‌ها با یک رابطه ایده‌آل فاصله دارد.

انرژی احساسات دردناک و منفی خود را به سمت مسیر رشد هدایت کنید

زمان مرهم تمام زخم‌ها نیست، بنابراین منفعل نباشید تا تمام زخم‌هایتان به مرور التیام یابد. شاید شما به هیچ طریقی مسئول خیانت نباشید، اما احتمالاً نقشی در این رابطه آسیب دیده داشته‌اید که به خیانت منجر شده است. بنابراین سعی کنید که خود را قوی‌تر، بهتر و قدرتمندتر کنید. آینده بهتری را با یا بدون همسرتان برای خودتان خلق کنید.

 

همان طور که زخم رویه می‌بندد و کهنه می‌شود، ای درد نیز تازگی خود را از دست می‌دهد و ممکن است بین احساسات منفی و مثبت مردد شوید. یک لحظه احساس بهتری درباره موقعیت خود دارید و لحظه بعد از تصور زجر دیدن همسر بی‌وفایتان غرق لذت می‌شوید. این تردیدها در مسیر بهبود طبیعی است. هرچند زندگی کردن با تحمل خیانت وحشتناک است، اما سعی نکنید به عقب برگردید، چون این جهت شما را به مقصد مطلوب نمی‌رساند. این خودتان هستید که می‌توانید تصمیم بگیرید تا آهسته یا سریع در مسیر قدرت گام بردارید و فقط پس از این تصمیم مهم است که زخم‌هایتان التیام می‌یابد و آمادگی بخشیدن را پیدا می‌کنید.

 

نمونه‌ای موفق از کمک گرفتن از مشاورین برای بازسازی روابط بعد از خیانت عاطفی همسر

زمانی که ریحانه و سعید برای مشاوره زوجین با مشاور تماس گرفتند، بیش از ده سال بود که با هم ازدواج کرده بودند. ریحانه و سعید در زمان ازدواج به ترتیب ۲۲ و ۲۵ سال داشتند و اولین فرزندشان یک سال پس از ازدواج به دنیا آمده بود. ریحانه دانشجوی تربیت معلم بود، اما وقتی باردار شد، تصمیم گرفت که فعلاً درس خواندن را متوقف کند و خود را وقف وظایف مادری در خانه کند. سعید یک تجارت خانوادگی را اداره می‌کرد و وضع مالی خوبی برای رسیدگی به خانواده خود داشت. زمانی که سعید متوجه پیام دادن ریحانه به دوست مذکری به نام سهراب شد، این زوج با مشاوره‌ تماس گرفتند. این پیام‌ها جنسی نبود، اما از نظر عاطفی برانگیزنده بود: “اگر تو مال من بودی، هرگز این طور با تو رفتار نمی‌کردم.”، “بی‌نهایت زیبایی”، “این حق تو است که همیشه شاد باشی”، “به خاطر او گریه نکن، لیاقتت بیشتر از این است.” سعید از دیدن این پیام‌ها به شدت عصبانی شد و ریحانه را به خیانت متهم کرد. ریحانه به سعید گفت که سال‌ها است احساس تنهایی می‌کند و سعید هیچ گاه برای شاد کردن او تلاش نکرده است. ریحانه گفت احساس این که کسی به او توجه دارد و از او حمایت می‌کند، او را آرام می‌کند. شنیدن این حرف‌ها سعید را برآشفته کرد و او همسرش را تهدید کرد که: “این خانه و تمام پول‌ها مال من است، مطمئن باش که دخترم نازنین را پیش خودم نگه می‌دارم.” سعید خانه را با عصبانیت ترک کرد و سه روز بعد به ریحانه زنگ زد و عذرخواهی کرد. سعید به همسرش گفت که اگر رابطه جنسی وجود نداشته، می‌تواند او را ببخشد. ریحانه او را از پاکی رابطه‌شان مطمئن کرد، سعید نیز به خاطر عصبانیت و حرف‌های ناپسندش معذرت‌خواهی کرد. ریحانه نیز به خاطر رابطه نامناسب خود با سهراب عذرخواهی کرد. در این مرحله هر دو طرف توافق کردند که به مشاور مراجعه کنند. هرچند هر دو طرف از هم عذرخواهی کرده بودند، اما ریحانه حس می‌کرد که در موضع ضعف قرار گرفته است، چون فقط سعید درآمد داشت و ریحانه فکر می‌کرد که اگر شوهرش بخواهد می‌تواند نازنین را از او بگیرد. بنابراین به خاطر ترک تحصیل خود عصبانی شد و سعید را سرزنش کرد که هیچ‌گاه مانند او برای تحصیل همسرش اولویت قائل نشده است. ریحانه متوجه شد که ۵ سال گذشته فقط هم‌خانه سعید بوده است، اما آن‌قدر ترسو بوده که نتوانسته درباره این وضعیت با سعید حرف بزند و نیازهای خود را با همسرش در میان بگذارد. بنابراین ترجیح داده که در سکوت بسوزد و بسازد. از طرف دیگر سعید خجالت می‌کشید که همسرش مرد دیگری را به زندگیشان راه داده و اجازه داده که یک مرد غریبه با آن لحن با او صحبت کند. سعید فکر می‌کرد: “اگر من آن پیام‌ها را ندیده بودم، چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا آنها بیشتر پیش می‌رفتند و رابطه جنسی را هم شروع می‌کردند؟” سعید حس می‌کرد که رویای داشتن رستوران را به خاطر تجارت خانوادگی و تامین یک زندگی قابل قبول برای ریحانه و نازنین قربانی کرده است. آن وقت ریحانه این طور جواب زحمت‌ها و ازخودگذشتگی‌های او را داده است؟ سعید مملو از حس خشم و تحقیر بود. جلسه اول مشاوره با حضور سعید و ریحانه برگزار شد، سپس جلسه مشاوره فردی و بعد از آن دوباره مشاوره زوجین برگزار شد. به این ترتیب مشاور توانست به اظهارات هر دو نفر گوش کند، برخورد آن‌ها نسبت به هم را بررسی کند و ببیند که آنها چطور مشکلاتشان را در حضور هم مطرح می‌کنند. جلسات مشاوره سعید و ریحانه هر دو هفته یکبار به مدت سه ماه برگزار شد و هر بار بخشی از مشکل مشخص شد. زوجین درباره مشکلات ریشه‌ای خود صحبت کردند، به یاد روزهای خوش لبخند زدند، راه‌حل پیدا کردند و کارهایی را که باید در خانه انجام می‌دادند، با هم مرور کردند. مشاور مشاهده کرد که زوجین در هر جلسه بیشتر با هم دوست می‌شدند، ارتباط‌شان با هم قوی‌تر می‌شد و بنیان زندگی‌شان را بر گذشت و تعهد استوار می‌کردند. آسان نبود، اما سعید و ریحانه در نهایت به دوستان و همسرانی تبدیل شدند که می‌توانستند به هم افتخار کنند. ریحانه در پایان دوره مشاوره متوجه شد که باردار است و هر دو از این خبر غرق شادی شدند. سعید ساعات کارش را کمتر کرد تا بتواند بیشتر در کنار ریحانه و نازنین باشد. به علاوه ریحانه و سعید تصمیم گرفتند که زمان بیشتری را به هم و به تنها بودن با هم اختصاص دهند. این زوج خوشبخت برنامه‌ای را برای تغییر وضعیت در نظر گرفتند تا پس از اتمام مشاوره نیز  در مسیر صحیح حرکت کنند. سعید و ریحانه بیشتر می‌خندیدند، نسبت به هم مهربان‌تر شده بودند و نیازهایشان را به راحتی با هم در میان می‌گذاشتند. سعید و ریحانه راهی پیدا کرده بودند تا بتوانند از این به بعد در کنار دو فرزند عزیزشان با خوشبختی زندگی کنند. در حال حاضر آنها یک پسر ۶ ماهه دارند.

 

اشتراک گذاری:
مطالب مشابه
دیدگاه‌ها
امتیاز دهید:
0 از 5