زوج درمانی چیست؟1

زوج درمانی چیست؟1
14 تیر 1403

 

زوج درمانی

☘️به وقت زندگی ،زیبا زندگی کنیم☘️

برای اینکه با مفهوم زوج درمانی آشنا بشی و  بدونی که چه زمان هایی نیاز به چنین جلساتی هست  و به وقت زندگی برای چشیدن یک زندگی ارام و حل تعارضات و امورش مهارت های ارتباطی همراه شماست

همونطور که زندگی کلی فراز و نشیب داره، رابطه ها هم فراز و نشیب‌هایی دارن. حتی بهترین و عاشقانه‌ترین رابطه هم یه وقت‌هایی با مشکلاتی روبه‌رو میشه. برای تداوم یه رابطه، باید هر دو طرف با هم برای حل مشکل تلاش کنن؛ تلاش یک‌طرفه به هیچ جایی نمیرسه.

 

همین‌طور یکی دیگه از موضوعات مهم برای حل مشکل، استمرار داشتنه؛ یعنی نمیشه یه شبه راه صدساله رو رفت و همه مشکلات رو حل کرد.

 

زوج درمانی یکی از خدماتیه که در کلبه امن به شما عزیزان ارائه میشه. در این روش یک زوج میتونن از یه مشاور با تجربه برای حل مشکلاتشون، یا بهتر شدن رابطه کمک بگیرن.

 

زوج درمانی چیست و چه زمانی باید به زوج درمانگر مراجعه کرد؟

 

اغلب مردم فکر میکنن کمک گرفتن از مشاور، مربوط به وقتیه که تو رابطه دچار مشکل شدن؛ درصورتی‌که زوج درمانی میتونه به بهتر شدن یه رابطه و یا تثبیت ابعاد مثبت اون رابطه هم کمک کنه.

 

در کل اغلب زوج‌ها صبر میکنن تا مشکلشون خیلی پیچیده و حاد بشه، بعدش شاید برن از یک مشاور کمک بگیرن.

 

در صورتی‌ که مشاوره در تمام مراحل زندگی و رابطه، به طرفین کمک میکنه که ارتباطشون رو ارتقا بدن و لذت بیشتری از رابطه ببرن.

 

زوج درمانی چیست

زوج درمانی چیست

حالا اگه بخوایم یه دسته‌بندی برای مشاوره ارائه کنیم این‌طوری میشه گفت: با توجه به اینکه اغلب ما می‌دونیم که چرا مشاوره قبل از ازدواج مهم است، وقتی‌که قصد شروع یک رابطه و رسوندن اون رابطه به ازدواج رو دارید، برای کاهش استرس قبل از ازدواج و شناخت بهتر فرد مورد نظرتون، باید از خدمات مشاوره قبل از ازدواج کلبه امن یا هر مرکز مشاوره دیگه‌ای کمک بگیرید.

 

مرحله بعدی هم برای وقتی هست که وارد رابطه شدین و مشکلات جزئی یا بزرگی دارین و باید برای رفع اون‌ها از زوج درمانی کمک بگیرید.

 

زوج درمانی همونطور که از اسمش پیداست یه روش درمانیه که زوج و ارتباط شون مورد بررسی دقیق قرار میگیره و بعد بهشون توصیه‌هایی میشه که بتونن مشکلات خودشون رو حل کنن.

 

روش‌های انجام زوج درمانی

زوج درمانی به روش‌های مختلفی انجام میشه که مهم‌ترین و رایج‌ترینش شامل موارد زیر میشه:

 

روایت درمانی:

تو این روش مشاور به روایت و در واقع داستان و برداشت هر کدوم از زوجین از اتفاقات رو گوش میده و مشکلاتی که در شخصیت هر فرد ریشه داره رو حل میکنه. این روش برای حل مشکلاتی مثل قطع ارتباط یا ارتباط نادرست و تعارض‌ها به کار میره.

زوج درمانی هیجان مدار (EFT):

این روش هم همونطور که از اسمش پیداست بر اساس هیجانات و عواطف و به‌طور کل احساسات شماست. بهترین و پایدارترین نتایج، به دلیل استفاده از همین روشه که در اون به اهمیت احساسات و نقش اونها در رابطه، تقویت ارتباط عاطفی و تصحیح رفتارهای عاطفی پرداخته میشه.

در روش EFT روانشناس‌ها بر این اعتقاد هستن که تنها چیزی که میتونه یک رابطه رو سرپا نگه داره، وابستگی عاطفی و دل‌بستگی صحیح هست.

روش گاتمن:

تو این روش روانشناس یا مشاور شما سعی میکنه که بیشتر برای ایجاد همدلی بین شما و افزایش صمیمت کار کنه. سه هدف اصلی روش گاتمن دوستی، مدیریت تعارض‌ها و اهداف و احساسات مشترک هستش.

 

درمان رفتاری-تلفیقی (CBT):

درمان شناختی رفتاری بیشتر برای درمان اضطراب، افسردگی، پرخوری‌های عصبی یا بی‌اشتهایی و اعتیاد به مواد مخدر انجام میشه؛ اما یکی از بهترین روش‌های زوج درمانی هم محسوب میشه. مشاور، باورها و اعتقادات و تفکر هر فرد رو موردبررسی قرار میده و سعی میکنه الگوهای فکری هر دو طرف رو تصحیح کنه.

 

مزایای بهره‌گیری از روش‌های زوج درمانی در به وقت زندگی

اول‌ از همه اینکه باید دوباره تکرار کنیم حتی  وقتی مشکلی بین شما و شریک عاطفیتون هم وجود نداره، میتونید برای ارتقای رابطه از یه مشاور کمک بگیرید؛ اما تأثیراتی که استفاده از خدمات مشاوره کلبه امن داره شامل موارد زیر میشه:

 

حمایت کردن از یکدیگر

درک بهتر زوجین از همدیگه

پذیرش بهتر و راحت‌تر مسائل و مشکلات

حل مشکلات اقتصادی و مدیریت مالی بهتر

ایجاد ارتباط بهتر و صمیمی‌تر و همچنین درست‌تر!

توانایی پیدا کردن ریشه اصلی مشکلات و حل کردن مشکلات به‌صورت اصولی

حل مشکلاتی مثل خیانت، دخالت خانواده که تو خانواده‌های ایرانی به‌وفور دیده میشه، مشکلات جنسی، مشکلات عاطفی و سردی‌هایی که بین زن و مرد وجود داره

شاید جالب باشه که بدونید با استفاده از خدمات زوج درمانی میتونید به تربیت بچه‌هاتون هم کمک کنید و این کارو اصولی‌تر انجام بدین.

 

اثرات زوج درمانی

 

کدوم مشاور زوج درمانی بهتره؟

یکی از مواردی که باعث میشه جلسات مشاوره بی‌نتیجه باشه یا اینکه دیر نتیجه بگیره، تمرین‌های زیادیه که مشاورا بهتون میدن تا بعد از جلسه مشاوره انجام بدین.

خیلی از زوج‌ها هم در انجام این تمرینا سهل‌انگاری میکنن و این موضوع باعث میشه پیشرفت خاصی تو ارتباط خودشون نداشته باشن. بنابراین خیلی مهمه که مشاور بهتون تمرینایی رو ارائه بده که کنار خودش انجام بدین.

یه مورد دیگه هم که خیلی مهمه، استفاده از تست‌های روانشناسیه. یه مشاور خوب اول سؤالاتی میپرسه که از شرایط رابطه شما مطلع بشه، بعدش در صورت نیاز ازتون تست میگیره.

دقت کنید که شرایط زندگی هرکسی متفاوته. بنابراین سؤالاتی که از هر زوج پرسیده میشه و همین‌طور تستی که از هر زوج گرفته میشه هم متفاوته.

در نهایت هم میشه گفت مشاوری بهتره که در عین اینکه با شما راحت و صمیمی هستش، شما به هیچ وجه نگران قضاوت و سرزنش نباشین تا راحت مشکلاتو مسائل خودتون رو داخل جلسه مشاوره در میون بذارین.

 

هر وقت که احساس کردین به یک زوج درمانگر با تجربه و جلسه زوج درمانی که نتیجه خوب و ماندگاری داشته باشه احتیاج دارین، .کادر مجرب در خدمات به وقت زندگی در کنار شماست.

زوج درمانی به روش هیجان مدار به‌صورت کاملاً عملی اجرا میشه که باعث میشه طی جلسات خیلی از مشکلاتتون حل بشه و به نتیجه برسین؛ بنابراین یادتون نره که برای نتیجه‌گیری سریع‌ تر و ماندگار، میتونید روی کادر خبره و با تجربه به وقت زندگی با رویکرد هیجان مدار حساب باز کنید  .

امیدوارم این مقاله بهت کمک کرده باشه. اگه راهنمایی بیشتر میخوای با شماره های ذکر شده تماس بگیرید.

 

 

اشتراک گذاری:
مطالب مشابه
دیدگاه‌ها
امتیاز دهید:
0 از 5