خصوصیات زن یا مرد حساس و زودرنج (با همسر زودرنج چطور برخورد کنیم؟)

خصوصیات زن یا مرد حساس و زودرنج (با همسر زودرنج چطور برخورد کنیم؟)
14 تیر 1403

 

خصوصیات زن یا مرد حساس و زودرنج (با همسر زودرنج چطور برخورد کنیم؟)

☘️به وقت زندگی زیبا زندگی کنیم☘️


برخی از افراد شخصیت بسیار حساس و زودرنجی دارند که باعث می‌شود با هر حرف یا رفتار کوچک اشتباه دیگران، برنجند، ناراحت یا عصبانی شوند. این ویژگی شخصیتی، در رابطه عاطفی یا زندگی مشترک، مشکلاتی را برای زوجین ایجاد می‌کند چون طرف مقابل باید بسیار با احتیاط رفتار کند و حرف بزند تا همسرش ناراحت و دلخور نشود، یعنی نمی‌تواند احساسات و افکارش را راحت بیان کند و مدام مجبور می‌شود خودش را سانسور کند. همچنین او مجبور است دائما از همسرش دلجویی کند و او را از ناراحتی در بیاورد که این روال، به زندگی مشترک آسیب می‌زند. در این مقاله ابتدا می‌خواهیم نشانه‌های زن یا مرد زودرنج را توضیح بدهیم، سپس به ریشه زودرنج بودن بپردازیم و راهکارهایی را برای شما ارائه بدهیم تا بدانید چگونه باید با همسرتان برخورد کنید.

نشانه‌های همسر زودرنج

اغلب مواقع در ذهنش نشخوارهای فکری دارد و نمی‌تواند ذهنش را از حرف‌هایی که به او زده شده یا رفتارهای اشتباهی که دیده است، رها کند.
وقتی اتفاقی در زندگی‌اش می‌افتد، بلافاصله علائم فیزیکی مثل سردرد یا مشکلات گوارشی در او آشکار می‌شود.
وقتی اتفاقی در زندگی‌اش می‌افتد، تمام آن روز اشتها و خوابش تحت تاثیر قرار می‌گیرد، یعنی یا بیشتر یا کمتر می‌شود.
اغلب اوقات در حال تجربه کردن اضطراب زیاد است.
وقتی از حق و حقوقش دفاع نمی‌کند یا کسی او را ناراحت می‌کند، به صورت ناخودآگاه به خودش آسیب می‌زند. آسیب جسمی و یا روانی.
نسبت به احساس طرد شدن و یا نادیده گرفته شدن به شدت حساس است طوری که اگر فقط کمی به او کمتر از حد لازم توجه شود، عصبانی یا دلخور می‌شود.
خودش را با دیگران از لحاظ مالی، شغلی، روانی، جسمانی و… مقایسه می‌کند و به شدت احساس ناراحتی و ناامیدی پیدا می‌کند وقتی می‌بیند دیگران یک سری چیزها را در زندگی‌شان دارند که او ندارد.
نسبت به برخی از افراد کینه شدیدی به دل می‌گیرد حتی بر سر مسائل کوچک و جزئی.
نگران این است که دیگران در مورد او و زندگی‌اش چه فکر می‌کنند.
هر حرفی از دیگران را به خودش می‌گیرد و ناراحت می‌شود. مثلا اگر یک نفر در جمع به او نگاه کند و بخندد، زود فکر می‌کند که آن فرد به او خندیده است، در حالی که شاید فقط به موضوعی که در مورد آن صحبت می‌کردند خندیده است و ناخودآگاه نگاهش به سمت این فرد بوده است و منظور خاصی نداشته.
همه احساسات و افکار منفی‌اش را در خودش انباشته می‌کند و ممکن است این موضوع او را به تدریج افسرده کند.
حتی وقتی انتقاد سازنده و منطقی از او می‌شود، در پذیرفتن آن مشکل دارد.
همیشه فکر می‌کند دیگران او را قضاوت می‌کنند.
معمولا در جمع راحت نیست و حس بدی نسبت به توجه‌های دیگران دارد.
در مقابل صداهای بالا، نور زیاد و یا بوهای تند، احساس راحتی ندارد.
معمولا با گوش دادن یا خواندن اخبار و یا دیدن صحنه‌های دل خراش، بلافاصله حساسیت نشان می‌دهد.
در فضای مجازی با دنبال کردن پیج‌های دیگران، احساس ناراحتی و رنجش می‌کند.

چرا همسرم زودرنج است؟

اختلالات شخصیتی

در برخی از اختلالات شخصیتی، زودرنج بودن نیز به وجود می‌آید. البته نمی‌توان بر روی هر فرد زودرنجی، برچسب داشتن اختلال شخصیتی را زد. این تشخیص را فقط یک مشاور می‌تواند انجام بدهد. اگر فردی دارای اختلال شخصیتی باشد، ممکن است علت زودرنجی‌اش، همین مشکل باشد.

وسواس فکری و عملی

افراد وسواسی که دقت بسیار زیادی به حرف‌ها و رفتارهای خود و دیگران دارند، کم کم به دلیل ریزبینی زیاد و یا وسواس فکری، دچار زودرنجی نیز می‌شوند.

تربیت والدین

برخی از والدین به فرزندشان آموخته‌اند که هر چیزی که دیگران می‌گویند یا انجام می‌دهند یا اتفاقات زندگی‌شان باید بر وفق مرادشان باشد و اگر چنین نباشد، فرد باید برنجد و دلخور شود. والدینی که خودشان هم زودرنج هستند، این ویژگی شخصیتی را به فرزندان خود نیز منتقل می‌کنند.

زیاد مورد توجه قرار دادن فرزندان

اگر والدین نتوانند تعادل را برقرار کنند و بیش از حد به کودک خود توجه کنند و بیش از حد همه خواسته‌هایش را برآورده کنند، باعث می‌شود کودک زودرنج تربیت شود.

اعتماد به نفس و عزت نفس پایین

 

افرادی که دچار کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس هستند و خودشان را از دیگران کمتر احساس می‌کنند، بیشتر دچار زودرنجی می‌شوند. این افراد نسبت به توجه‌ها و انتقادهای دیگران حساسیت زیادی نشان می‌دهند و احساس حقارت و بی‌کفایتی درونی دارند. فکر می‌کنند همه مسخره‌شان می‌کنند و هر حرف یا رفتار کوچکی را جدی می‌گیرند.

چگونه با همسر زودرنج رفتار کنیم؟

زودرنجی‌اش را مدام به او یادآوری نکنید

خانم احمدی, [7/3/2024 9:31 AM]
اگر در بین صحبت‌هایتان مدام به او بگویید:«تو خیلی زودرنجی. یکم خودتو اصلاح کن» یا «جنبه شنیدن حرف‌هایی که می‌زنم رو داشته باش» او بیشتر ناراحت می‌شود. نه تنها این حرف‌ها کمکی به او نمی‌کند، بلکه شرایطش را بدتر هم می‌کند. پس این ویژگی بد را مدام به رخ او نکشید.

او را قضاوت نکنید

می‌دانید که افراد زودرنج نسبت به قضاوت شدن بسیار حساس هستند. هرگز او را قضاوت نکنید و اجازه بدهید آزادانه حرف‌هایش را به شما بزند بدون اینکه قضاوت یا مسخره شود.

از کلمه «من» در ابتدای جمله استفاده کنید

هرگز نگویید:«تو نمیذاری من حرفم رو بزنم.» یا «وقتی میام صحبت کنم همیشه تو حرفم می‌پری و عصبانی میشی.» بلکه از کلمه «من» استفاده کنید تا شخصیت و میزان ارزشمندی طرف مقابل زیر سوال نرود، بلکه فقط در مورد احساسات‌تان با او صحبت کنید. مثلا بگویید:«من میخوام باهات راحت صحبت کنم اما نمیخوام ناراحت بشی.» یا «من تو رو درک می‌کنم. دیروز خیلی بد حرف زدم. معذرت میخوام.»

به او کمک کنید رشد کند

 

از آن جایی که توضیح دادیم یکی از دلایل زودرنج بودن، کمبود اعتماد به نفس است، برای حل این مشکل می‌توانید به روش‌های مختلفی به همسرتان کمک کنید که رشد و پیشرفت کند. به او کمک کنید علاقه‌مندی‌هایش را شناسایی کند و برنامه‌ریزی کند تا در این زمینه‌ها مهارت یاد بگیرد و تمرین کند. با مهارت آموزی در زمینه‌های مورد علاقه‌مان، می‌توانید تا حد زیادی پیشرفت کنید و اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری داشته باشیم چون دیگر حرفی برای گفتن داریم و احساس باکفایت و سودمند بودن می‌کنیم.
زبان عشق همسرتان را یاد بگیرید

هر فردی نحوه ابراز علاقه خاصی را دارد. یک نفر به صورت کلامی این کار را انجام می‌دهد، شخص دیگر با رفتار و عملش این را اثبات می‌کند، شخص دیگر با هدیه دادن و دیگری با وقت گذاشتن برای شما و یا برقرار کردن تماس فیزیکی زیاد. همسر شما جزء کدام دسته از افراد است؟ شما چطور؟ وقتی می‌خواهید با او صحبت جدی انجام بدهید، برای اینکه او احساس امنیت کند و حس کند به او اهمیت می‌دهید و دوستش دارید، با زبان عشق خودش به او نزدیک شوید و عشق بورزید و بدون نیش و کنایه، با لحن خوب، با او صحبت کنید.

وقتی واقعا مقصر هستید معذرت‌خواهی کنید

اگر می‌دانید حرفی زده‌اید یا کاری کرده‌اید که او را عصبانی و یا ناراحت کرده است و حق با او است، از او معذرت‌خواهی کنید و سعی کنید اشتباه‌تان را جبران کنید.

در مورد ناراحتی‌اش از او بپرسید و گوش شنوای خوبی باشید

وقتی از شما ناراحت و دلخور می‌شود، به حرف‌هایش گوش کنید و نه قضاوت کنید، نه راه حلی بدهید و نه مسخره‌اش کنید. درست است که شاید درک کردن برایتان سخت باشد که چگونه او روی مسائل ناچیز و بی‌اهمیت اینقدر حساسیت نشان می‌دهد اما باید درکش کنید و بدانید که این یک ویژگی شخصیتی است و او به صورت عمد این کار را نمی‌کند.

در جمع‌هایی او را ببرید که حس خوبی به او می‌دهند

 

اگر گاهی در جمع‌های شرکت می‌کنید که همسرتان را مسخره می‌کنند یا به او طعنه و کنایه می‌زنند و ناراحتش می‌کنند، همسرتان را به آن جمع‌ها نبرید، بلکه با کسانی معاشرت کنید که افراد سالم و خوبی هستند. در جمع بودن و منزوی نشدن برای افراد زودرنج بسیار مفید است اما به شرطی که جمع خوب و سالمی باشد و نه اینکه بیشتر عزت نفس فرد را تخریب کنند.

چیزی که منظورتان نیست را نگویید

می‌دانید که افراد زودرنج، زود ناراحت می‌شوند و بدترین منظورها را ممکن است از حرف‌هایتان دریافت کنند. پس دقت کنید که چه چیزی می‌گویید. چیزی که منظوری از گفتن آن ندارید را بیان نکنید تا دلخور نشود و دردسر برایتان ایجاد نشود. حتی در زمان عصبانیت هم سعی کنید خودتان را کنترل کنید و کلامی که بیان می‌کنید را مدیریت کنید.

نقاط قوتش را بیشتر بزرگ‌نمایی کنید

هر فردی در کنار نقاط منفی و نقاط ضعفش، نقاط قوت نیز دارد. برای اینکه عزت نفس همسرتان را تقویت کنید و او بداند که فرد خوبی است و ویژگی‌های خوب زیادی هم دارد، باید هر از چند گاهی ویژگی‌های خوبی را به او یادآوری کنید و از او تعریف و تمجید کنید. از این جمله نیز می‌توانید استفاده کنید:«میدونی چی در تو هست که خیلی دوستش دارم؟ این که خیلی آدم مهربون و صبوری هستی و یه همسر همه چی تمومی.» حتی اگر به چیزی که می‌گویید هم ۱۰۰% باور ندارید اما آن را بیان کنید تا او احساس ارزشمند بودن بکند. هرچقدر او مطمئن شود که او را دوست دارید، زودرنجی‌اش نسبت به شما کمتر خواهد شد.
به او احساس ناامنی ندهید

هرگز به او احساس ناامنی ندهید، با کارهایی مثل صحبت کردن با یک جنس مخالف دیگر، تهدید به ترک کردن او و…

واکنش‌های همسرتان را زیاد جدی نگیرید و با او بحث نکنید

خانم احمدی, [7/3/2024 9:31 AM]
شاید با هر حرف همسرتان که از روی زودرنجی است، بهم بریزید و بخواهید با او بحث کنید و طرز تفکرش را عوض کنید، اما اکیدا توصیه می‌کنیم که این کار را نکنید چون بحث کردن با او، باعث می‌شود او فکر کند که شما حرف‌هایش را قبول ندارید و از شما دلخور و ناراحت شود. واکنش‌های افراطی همسرتان را جدی نگیرید چون از روی زودرنجی است و او متوجه اشتباه بودن این واکنش‌ها نمی‌شود.

وقتی صحبت‌هایتان به دعوا می‌رسد، کمی مکث کنید و بعدا در مورد آن موضوع دوباره صحبت کنید

اجازه ندهید بحث‌هایتان تبدیل به دعواهای شدید شود. بعد از هر بحث کوچکی قبل از اینکه به نقطه جوش برسید، کمی مکث کنید و ادامه ندهید و سپس دوباره در مورد آن موضوع با او صحبت کنید.

با زوج درمانگر مشورت کنید و طرز برخورد درست با همسر زودرنج و حساس را یاد بگیرید

ما باید بدانیم که با هر فردی چگونه باید ارتباط برقرار کنیم که مشکلات کمتری پیش بیاید. مثلا با فرد زودرنج و حساس، نمی‌توان مثل سایر افراد بحث کرد و در مورد مشکلات صحبت کرد. پس باید آموزش ببینید که چه کار کنید و چگونه رفتار کنید. می‌توانید در این زمینه با زوج درمانگران همیار عشق مشورت کنید و آموزش‌های لازم را دریافت کنید.

سخن پایانی

یکی از ویژگی‌های منفی که به ارتباطات فرد آسیب زیادی می‌زند و بر روی زندگی مشترک هم تاثیر منفی دارد، زودرنج بودن است. دلایل زیادی برای زودرنج بودن وجود دارد مثل تربیت خانوادگی، اختلالات شخصیتی و کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس. در انتهای مقاله، راهکارهایی را برای برخورد درست با همسر زودرنج توضیح دادیم که می‌توانید از آنها استفاده کنید. البته که در این مسیر، کمک حرفه‌ای هم لازم است تا شرایط همسرتان بررسی شود و راهکارهای تخصصی به شما داده شود. در این زمینه می‌توانید از زوج درمانگران به وقت زندگی کمک بگیرید.

 

اشتراک گذاری:
مطالب مشابه
دیدگاه‌ها
امتیاز دهید:
0 از 5