آشنایی و ازدواج - تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

آشنایی و ازدواج - تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی
13 تیر 1403

 

تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

» آشنایی و ازدواج » تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

☘️به وقت زندگی زیبا زندگی کنیم☘️

نیازی به تاکید روی این موضوع نیست که ازدواج‌های امروزی تفاوت‌های بسیار زیادی با گذشته دارد، از آشنایی گرفته تا دوران نامزدی و عقد و ازدواج همه تغییر کرده‌اند. یکی از این تغییرات مهم روابط قبل از ازدواج است که گاهی فقط به فردی که با او ازدواج کردید ختم نمی‌شود! امروزه روابط قبل از ازدواج بسیار شایع هستند و برخی افراد قبل از ازدواج روابط متعددی را تجربه می‌کنند. بعضی از این روابط مثبت و مفید و برخی به شدت آسیب رسان هستند اما این روند چه اثری روی ازدواج دارد؟ مزایا و معایب این کار چیست؟ چطور می‌توانیم روابط قبل از ازدواج را در جهت مثبت هدایت کنیم و اگر آسیبی از آن‌ها دیدیم چطور آن را به ازدواجمان منتقل نکنیم؟ در این مقاله این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم.

 

منظور از رابطه قبل از ازدواج چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به اثرات رابطه قبل از ازدواج روی ازدواج بپردازیم باید مشخص کنیم منظور ما از رابطه چیست؟ آیا تنها یک رابطه عاطفی همراه با سکس و قول و قرارهای عاشقانه منظورمان است؟ خیر! در ادامه مقاله توضیح می‌دهیم که منظور از رابطه تنها یک رابطه کامل با همه اصولش نیست و روابط دیگر را هم شامل می‌شود:

رابطه عاطفی

رابطه عاطفی رابطه‌ای است که دو نفر در آن از نظر احساسی به یکدیگر علاقه دارند، مشتاق یکدیگر هستند و یکدیگر را به عنوان شریک عاطفی قبول دارند. در این نوع رابطه، رابطه جنسی ممکن است وجود داشته باشد یا نداشته باشد اما از نظر عاطفی و احساسی دو نفر درگیر یکدیگر هستند. چنین رابطه‌ای اگر به ازدواج ختم نشود، باید قبل از ازدواج بررسی و پرونده‌اش بسته شود. شخص باید بررسی کند آیا هنوز احساسی به فرد قبلی دارد؟ اگر دارد چطور باید این احساس را مدیریت کند؟ آیا آسیبی از تمام شدن رابطه دیده‌است؟ این آسیب‌ها باید ترمیم شوند. در هر صورت وقتی شخص درگیر رابطه عاطفی از قبل بوده است باید توان مدیریت افکار و هیجاناتش، چه هیجان‌های منفی چه هیجان‌های مثبت را داشته باشد. قبل از یادگیری این مهارت و ترمیم آسیب‌های احتمالی آن بهتر است وارد رابطه جدی دیگری نشوید.

رابطه جنسی

رابطه جنسی قبل از ازدواج می‌تواند همراه با علاقه و رابطه عاطفی باشد یا تنها برای رفع غریزه جنسی انجام شود. برای خانم‌ها معمولا رابطه جنسی همراه با علاقه و عاطفه است، بنابراین اثرات آن برای بعد از ازدواجشان قطعا عمیق‌تر خواهد بود. این خانم‌ها ممکن است دائم رابطه جنسی با همسرشان را با رابطه قبلی مقایسه کنند، از طرفی با توجه به فرهنگ ما، داشتن رابطه جنسی یک خانم قبل از ازدواج ممکن است برای او عواقبی داشته باشد که همواره به او استرس و اضطراب را تحمیل کند.

رابطه یک طرفه

فقط داشتن رابطه عاطفی و جنسی، رابطه به حساب نمی‌آید! شما می‌توانید درگیر یک رابطه یک طرفه شوید که سالها اثرات منفی اش همراهتان باقی بماند! این رابطه یک طرفه می‌تواند حتی یک رابطه ذهنی و مخفیانه باشد. به صحبت‌های فهیمه یکی از مراجعین ما توجه کنید:” من ۵ سال تمام منتظر بودم رضا پا پیش بذاره، واقعا حتی لباسای تنم رو تو ذهنم به سلیقه اون می‌خریدم، صبح تا شب با اون زندگی می کردم تو خیالم وقتی فهمیدم نامزد کرده داغون شدم، هنوز با اینکه اون دوتا بچه داره و منم شوهر کردم بعضی شبا کابوس اون روزا رو می‌بینم و تپش قلب می‌گیرم”. فرقی ندارد شما در شرف ازدواج باشید یا نه، روابط یک طرفه حتی اگر در ذهن شما نباشد و واقعی باشد، شما را از نظر عاطفی به شدت درگیر می‌کند، لازم است روی خودتان کار کنید، قبل از هرچیز باید مشخص شود چرا شما درگیر یک رابطه عاطفی یک طرفه بودید ریشه آن را پیدا و برطرف کنید و آسیب‌هایی که از آن دیدید را ترمیم کنید.

رخی نیز قبل از ازدواج روابط رسمی مانند نامزدی یا حتی ازدواج دیگری داشتند، حتی برخی نیز با اینکه رابطه شان به ازدواج نرسیده بوده است اما درگیر یک رابطه اصولی و جدی بوده‌اند که به هر دلیلی ختم به ازدواج نشده. این افراد نیز لازم است رابطه قبلی‌شان را با جزئیات بررسی کنند، چرا رابطه منجر به شکست شد؟ سهم خودشان از این شکست چقدر بوده است؟ نقاط ضعف و قوتشان در رابطه چه بوده است؟ چطور باید این نقاط ضعف را برطرف کنند که در رابطه بعدی‌شان اثر منفی نداشته باشد؟ یافتن پاسخ این سوالات قبل از وارد شدن به یک رابطه جدی دیگر بسیار ضروری است و اگر حل نشوند ممکن است فرد در یک دور باطل از روابط نافرجام بیفتد. همچنین بعد از ازدواج فرد به دلیل اینکه یک رابطه جئی شکست خورده از قبل داشته است، ممکن به غلط برخی کارها را تکرار نکند! صحبت‌ها حامد یکی از مراجعین ما که چنین شرایطی را داشت بخوانید:”راستش زنم یه جورایی حق داره، من واقعا خساست به خرج می‌دم یه جاهایی ولی خوب خیلی چشمم ترسیده، انقدر خانم قبلیم پولکی بود و منو تیغ زد واقعا می ترسم اینم اینطوری باشه، من هنوز دارم مهریه زن قبلیم رو پرداخت می‌کنم، خوب سخته بعد از اونهمه مسائل مالی که با همسر قبلیم داشتیم سخته فراموش کنم همه چیز رو الان”.

روابط مجازی

شاید برخی تصور کنند روابط مجازی هیچ اثری روی فرد و روابط جدی او ندارد! اما چنین چیزی صحت ندارد، حتی وقتی شما با یک اکانت فیک، بدون اینکه طذرف مقابل شما را بشناسد شروع به چت کردن می‌کنید می‌توانید روی روابط عاطفی جدی تان اثرش را ببینید! تحقیقات مختلفی نشان داده است افرادی که در فضای مجازی دست به سکس چت می‌زنند، بیش از افراد دیگر دچار مشکلات جنسی با همسرشان هستند. از طرف دیگر خیلی از مراجعینی که برای طلاق مراجعه می‌کنند، همسرشان را متهم به چت در فضای مجازی می‌کنند، خیلی از افراد به چت کردن در فضای مجازی عادت کرده‌اند و ان را خیانت نمی‌دانند در صورتی که این عمل از نظر روانشناسی و علمی خیانت به شمار می‌رود و می‌تواند زندگی شما را از هم بپاشد.

اثرات مخرب رابطه قبل از ازدواج روی زندگی زناشویی

مقایسه

یکی از مهم‌ترین و بدترین اتفاقاتی که ممکن است با داشتن رابطه قبل از ازدواج برای فرد رخ دهد درگیر شدن با مقایسه است! اگر پرونده رابطه یا روابط قبلی بسته نشده باشد ممکن است با هر تلنگری شما یاد گذشته کنید، این یاد کردن همیشه جنبه مثبتی ندارد که با خود بگویید یک خاطره خوب است که یادش کردم، گاهی شما از یادآوری گذشته و آنچه بر شما گذشته است عصبی می‌شوید و بد ماجرا آنجاست که این عصبانیت را روی همسرتان خالی کنید! از طرفی طرف قبلی شما حتما مانند هر انسان دیگری خوبی‌ها و بدی‌هایی داشته است، این خوبی‌ها را اگر همسرتان نداشته باشد ممکن است دائم او را در ذهنتان با نفر قبلی مقایسه کنید بدون اینکه نقاط قوت همسر خودتان را ببینید. بنابراین باید بتوانید هیجانات و تفکرات خود را مدیریت کنید تا خاطرات کنترل رفتار شما را در دست نگیرند.

انتظارات و توقعات بیجا

عزیز شدن نزد شوهر مقدمهرابطه قبل از ازدواج با ازدواج رسمی بسیار متفاوت است! حتی افرادی که چندین سال باهم دوست بوده‌اند عنوان می‌کنند بعد از ازدواجشان خیلی چیزها تغییر کرده است، این تغییرات گاهی مثبت و گاهی منفی است. آنچه مهم است این است که فرد بتواند این مرز را تفکیک کند و توقع نداشته باشد رابطه بعد از ازدواج شبیه به دورانم دوستی باشد! افرادی که روابط قبل از ازدواج داشته اند اغلب فقط در دوران خوشی کنار هم بوده‌اند، زمانی که باهم قرار داشته‌اند بهترین لباس‌هایشان را می‌پوشیده‌اند و سعی می‌کرده‌اند بهترین خودشان باشند، این موضوع بعد از ازدواج و وقتی دو نفر تبدیل به نقطه امن یکدیگر شده‌اند همیشه انجام نمی‌شود، افراد بعد از ازدواج ممکن است درگیر مشکلات مشترک زندگی شوند، تمام روز و شب باه هستند و طبیعتا همیشه نمی‌توانند مثل یک روز و دو روز در هفته دوران دوستی که باهم به رستوران و تفریح می‌رفتند حالشان خوب باشد، این اصلا به معنای بد بودن ازدواج نیست، برعکس، در ازدواج دو نفر می‌توانند زیر سایه رابطه سالم پناه مشکلات و خستگی‌های یکدیگر باشند، اما برخی افراد که به بلوغ عاطفی نرسیده‌اند انتظار دارند تمام زندگی بدون کوچکترین مشکلی طی شود و همسرشان را با دوست دوران مجردی مقایسه می‌کنند که تنها در قرار و مدار تفریحات شریکشان بوده است.

درگیری با پشیمانی

یکی دیگر از آثار مخرب روابط قبل از ازدواج این است که برخی افراد، با پیش آمدن کوچکترین مشکلی در ازدواج احساس پشیمانی می‌کنند و یاد ایام خوش دوران مجردی می‌افتند! همانطور که در بالا توضیح دادیم رابطه در ازدواج متفاوت از دوران دوستی است، اما برخی افراد که هنوز از نظر عاطفی و منطقی آگاهی لازم نسبت به ازدواج را ندارند و مهارت حل تعارض را نمی‌دانند به جای حل اختلافاتشان خود را در رویای گذشته غرق می‌کنند و از ازدواجشان پشیمان می‌شوند.

بی اعتمادی

خیانت دوست پسراعتماد یکی از اصول بنیادی رابطه و ازدواج است، تحقیقات نشان داده است افرادی که قبل از ازدواج خودشان یا همسرشان با دیگران رابطه دوستی داشته‌اند بعد از ازدواج نسبت به همسرشان بی اعتمادتر هستند، صحبت‌های علیرضا مراجع ما را بخوانید تا بیشتر به این موضوع پی برید: ” راستش من به زنم اعتماد کامل دارم، ولی نمی‌دونم چرا یه وقتایی حس می‌کنم داره به رابطه قبلیش فکر می‌کنه، خوب بالاخره ۵ سال با هم بودن مگه می‌شه آدم فراموش کنه؟”. آوردن این شرح حال مراجع به این معنی نیست که شما نباید همسرتان را از گذشته خود مطلع کنید، این موضوع طبق شرایط افراد کاملا متفاوت است هرچند که صداقت شرط اول هر رابطه‌ای است.

آیا روابط قبل از ازدواج هیچ سودی ندارد؟

شاید تا اینجای مقاله به این نتیجه رسیده باشید که صحبت‌های قبل از ازدواج هیچ سودی ندارند! این چنین نیست، برخی روابط می‌توانند به تجربه و شناخت شما از جنس مخالف و حتی خودتان کمک کند اما به شرطی که طبق اصول و قواعد رابطه سالم باشد، در زیر روابط مضر و مفید را برایتان آورده‌ایم:

روابطی که مضر هستند

معتاد به رابطه

روابط بی تکلیف و بی هدف: نه تنها رابطه بی تکلیف و بی هدف، بلکه هر نوع موضوعی که در زندگی شما بدون هدف پیش رود به شما تنش وارد می‌کند زیرا انسان ذاتا از لحاظ تکاملی ذهنش طوری طراحی شده که هر مورد تکمیل نشده در ذهنش را یک چالش می‌داند و تمایل دارد تکلیفش را مشخص کند. از طرف دیگر معمولا افرادی که در روابط بی هدف و بی تکلیف هستند مسئولیت شما و آسیب‌‌هایتان را بر عهده نمی‌گیرد و هر لحظه در هر مقطعی از زندگی شما ممکن است رهایتان کند و شما بمانید و یک پرونده باز و کلی سوال بی جواب!

روابط از روی هوس: در روابطی که از روی هوس شکل می‌گیرد به شما به چشم یک ابزار نگاه می‌شود، خوب تعجبی ندارد وقتی طرف مقابل هوسش تمام شد شما را کنار بگذارد، این خاصیت ابزار است که وقتی ما کارمان با آن تمام شد کمنارش بگذاریم! اجازه ندهید ابزار کسی باشید! ابزار دیگران بودن عزت نفس شما را پایین می‌آورد و با عزت نفس پایین وارد ازدواج می‌شوید. قطعا زمانی که عزت نفستان از بین رفته است نه تنها در ازدواج در هر رابطه دیگری باشید سالم نخواهد بود و در معرض آسیب هستید.

روابط با ریشه سست: روابط با ریشه سست روابطی هستند که بدون هدف شکل گرفته‌اند، از روی شناخت نبوده‌اند، یا گذشته درستی پشت آن نبوده است. مثلا آشنا شدن در یک پارتی شبانه بدون کوچکترین شناختی نسبت بهم، دوستی‌های مجازی یا دوستی‌های خیابانی همه ریشه سستی دارند و از روی هدف و شناخت شکل نگرفته‌اند و معمولا با آزمون و خطا پیش می‌روند! در آزمون و خطا همیشه همه چیز درست پیش نمی‌رود و ممکن است آسیب ببینید و با همان آسیب وارد ازدواج شوید.

روابط یک طرفه: روابط یک طرفه یکی از سمی‌ترین روابطی است که شما را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند، روابط یک طرفه مانند این است که شما تمام سرمایه‌تان را در یک بانک غیر معتبر بگذارید و ناگهان آن بانک کلاه بردار از آب دربیاید! چه حالی می‌شوید؟ همه عمر و جوانی و مال اموالتان از دستتان می‌رود! رابطه یک طرفه هم تمام سرمایه عاطفی شما را از بین می‌برد. چه حالی می‌شوید؟ بعد با این حال وارد ازدواج می‌شوید!

روابطی که مفید هستند

روابط خوبروابط روشن و واضح: رابطه واضح و روشن رابطه‌ای ایست که شما و شریک عاطفی‌تان تکلیفتان با آن مشخص است. شاید تصور کنید منظورمان رابطه‌ای است که حتما به ازدواج ختم شود. خیر، برخی روابط بدون ازدواج هم متعهدانه، در چارچوب عرف و منطق و با رعایت حد و مرز طرفین پیش می‌رود اما به دلایل مختلف به ازدواج ختم نمی‌شود. این روابط حتی اگر فرجام خوشایندی نداشته باشد، برخلاف روابط بی تکلیف، آسیب کمی به شما می‌رساند.

 

روابط با اصول صحیح: هرکس اصول و حد و مرز خودش را دارد اما در هر صورت رابطه سالم اصول و چارچوبی پذیرفته شده‌ای در علم روانشناسی دارد. رابطه منطقی و سالم که در سایه چارچوب باشد سه بعد صمیمیت، تعهد و اشتیاق را دارد. هر یک از این ابعاد نباشد یک جای کار رابطه می‌لنگد، رابطه سالم حتی اگر به جدایی ختم شود آسیب‌هایش کمتر از روابطی است که پر از بی تعهدی و خیانت است یا صمیمیتی و عاطفه‌ای در آن وجود ندارد.

روابطی که به علت شناخت صحیح اتفاق بیفتد: رابطه‌ای که با شناخت طرف مقابل صورت گیرد، یک انتخاب آگاهانه است و انتخاب آگاهانه معمولا جوانب مختلف را می‌سنجد، وقتی شما جوانب مختلف را بسنجید قطعا می‌توانید مراقب بیشتری از خودتان بکنید و آسیب کمتری ببینید.

 

 

اشتراک گذاری:
مطالب مشابه
دیدگاه‌ها
امتیاز دهید:
0 از 5